MotoPlus 08 - 2021
MAIL MOTOPLUS 61 *De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK GELUID IS UIT Wie heeft gelijk? Naar aanleiding van het voorwoord van Eric Bulsink in MotoPlus 6/2021 denk ik dat we er nog een groep klagers aan toe kunnen voegen, namelijk de klagers over de klagers. Wie heeft nou gelijk? Ik woon aan een zeer populaire route in Zuid-Limburg en deel de mening van de dijkbewoners dat we erg veel overlast ervaren van al dat verkeer langs huis. Dachten we rus tig landelijk te wonen, maar vergeet ’t maar. Tegelijk ben ik zelf al veertig jaar motorrijder en weet dus hoe fijn het motorrijden is. Ik gebruik de motor het hele jaar door voor woon-werkverkeer en als ik al recreatief ga rijden, dan doe ik dat op een doordeweekse dag, zodat ik niet in de motorfile hoef aan te schuiven. Ik denk dat Eric de spijker op de kop slaat met de opmer king dat we met teveel zijn, in een te kleine ruimte. Dus misschien is de oplossing de beschikbare tijd te verruimen, waardoor de overlast afneemt en we toch met z’n allen kunnen blijven genieten. Propageer het recreëren op andere dagen dan weekend- en feest dagen. Stimuleer doordeweekse recreatie in al zijn vormen. Krijgen we allemaal wat lucht. Johan Stotijn PRODUCTTEST RUGTASSEN Ik mis iets In MotoPlus 2/2021 stond een uitgebreide test van rugzakken. Alle beoordelingsaspecten passeren de revue, maar één, naar mijn mening heel belangrijke, mis ik. Ik bedoel dan het aspect veiligheid. Een rugzak is een dankbaar attribuut voor motorrijders om wat extra bagage mee te kunnen nemen, maar hoe zit het met de veiligheid van de drager? Ik kan mij voorstellen dat een rugzak het risico op extra/zwaar letsel bij een val of een ongeval verhoogt. Bijvoorbeeld door het gewicht van de inhoud of, misschien nog belangrijker, door de sterke schouderbanden, wan neer de tas bij de val ergens achter haakt. Verder denk ik dat een rugzak bij een val op de rug(zak) een behoorlijke aanslag is op de ruggengraat. Het eerste probleem is wellicht te tackelen door een tailleband waarmee alle tassen volgens mij ook wel zijn uitgerust. Het tweede risico is mijns inziens een stuk moeilijker aan te pakken. Je zou kunnen denken aan schouderbanden die onder een niet-reguliere belasting snel de geest geven zodat de tas los komt van de onfortuinlijke motorrijder, maar daarmee komt het eerstgenoemde risico weer om de hoek kijken. Een kleine tas, niet te zwaar beladen, die strak is bevestigd op het lichaam, lijkt dan het meest optimaal. En dan wel een tas met zo min mogelijk gespen, banden en handvatten om het haken te voorkomen. Helaas kan deze oplossing minder goed uitpakken voor de rug. Kortom, ik ben er nog niet uit of het verstandig is een rugzak te dragen als het niet echt noodzakelijk is. In elk geval zou ik ervoor kiezen de tas niet vol te proppen maar dun te houden en met lichte en relatief zachte spullen te beladen, dus geen spuitbus kettingvet of een glazen drankfles op de rug. Misschien valt het rugzakrisico in de praktijk allemaal wel mee en zijn er onderzoeken die dat aantonen. Ik ken ze niet. MotoPlus wel? John Kolen, Culemborg BROUGH SUPERIOR LAWRENCE Andere eigenaar? Na een werkweek had ik mij in mijn stoel genesteld met mijn favoriete tijdschrift MotoPlus. Bij het lezen van het artikel over de Brough Superior Lawrence raakte ik toch enigszins verward: volgens mij is de eigenaar van Brough Mark Upham, woon achtig in Oostenrijk, en is Thierry Henriette de designer. Enige tijd geleden volgde ikWorld’s Greatest Motorcycle Rides met daarin een aflevering waarin Henry Cole en Sam Lovegrove bezig zijn met het prepareren van een Brough voor een nieuw snelheidsrecord op Bonneville. In die bewuste aflevering komt Mark Upham ter sprake. Ger van den Berg Mark Uphamwas inderdaad eigenaar van Brough Superior, met de nadruk op was. Mark heeft het merk namelijk niet zo lang geleden (in 2018) van de hand gedaan. De koper is het Franse bedrijf Boxer Design, dat eigendom is van Thierry Henriette. Met de verkoop deed Mark het merk over aan een bekende, want Thierry was voor de koop al enige tijd betrokken bij Brough. Zo was hij met zijn ontwerpstudio onder meer verantwoordelijk voor het design van de SS100, die ook de technische basis vormde voor de Lawrence. Voor zover ons bekend is er nooit onderzoek gedaan naar de risico’s van het dragen van een rugzak op de motor, maar je hoeft natuurlijk geen wetenschapper te zijn om te bedenken dat het dragen van een rugzak extra risicomet zichmeebrengt. Puur gevoelsmatig echter denken we niet dat dat heel groot is, je kunt immers ook met een wijdteverstelling van je jas of iets dergelijks ergens achter blijven haken bij een val. Desondanks heeft het wel absoluut de voorkeur ombagage, zeker zware, mee te nemen in tassen of koffers die je aan de motor bevestigt. De rugzak moet je puur zien als handig transport middel voor kleinere, lichte attributen. Zware, scherpe en/of harde voorwerpenmoet je inderdaad nooit in een rugzak vervoeren, tenzij deze daar speciaal voor ontworpen is, zoals bijvoorbeeld een camerarugzak.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3