MotoPlus 08 - 2021

BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 49 *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires -BEOORDELING Maximale score BMW R1250GS Ducati Multistrada V4 S MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 37 36 Acceleratie 40 28 32 Topsnelheid 20 14 20 Motorkarakteristiek 30 27 26 Gasrespons/lastwisselreacties 30 26 24 Motorloop 30 21 20 Koppeling 20 15 14 Schakelen 20 13 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 9 Starten 10 9 9 Totaal 250 199 204 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 29 28 Stabiliteit in bochten 40 31 33 Stuurgedrag 40 27 29 Feedback 10 6 8 Grondspeling in bochten/onder blok 20 17 15 Rechtuitstabiliteit 20 17 17 Veringafstelling voor 20 15 16 Veringafstelling achter 20 15 16 Veercomfort 20 16 15 Rij-eigenschappen duo 20 16 15 Totaal 250 189 192 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 34 33 Ergonomie passagier 20 15 14 Windbescherming 20 16 16 Zicht 10 6 8 Lichtopbrengst 20 17 16 Uitrusting 30 26 25 Gebruiksgemak/onderhoud 20 17 15 Rijklaar gewicht met volle tank 10 4 4 Instelmogelijkheden vering 10 9 10 Bagagemogelijkheden 10 5 6 Laadvermogen 10 7 9 Actieradius 30 26 19 Afwerking 20 15 15 Totaal 250 197 190 VEILIGHEID Remvertraging 40 31 30 Doseerbaarheid remmen 30 24 24 Remstabiliteit solo/duo 20 16 15 Oprichtneiging bij remmen 10 8 8 ABS-werking 20 16 15 Stuurslaan 10 7 7 Elektronische hulpsystemen 20 19 20 Totaal 150 121 119 KOSTEN Prijs testmotor 30 6 6 Garantie 10 8 8 Verbruik (secundaire weg) 30 20 10 Kosten beurt 20 17 19 Onderhoudskosten 10 4 3 Totaal 100 55 46 TOTAAL 1000 761 751 PLAATS 1 2 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 5,8 5,2 De acceleratie vanaf lage toerentallen en het gedrag bij lastwisselingen blijven de sterke punten van de BMW, al heeft Ducati hier een flinke inhaalslag gemaakt. Ook heeft de V4 duidelijk een gelijkmatigere motorkarakteristiek gekregen. Maar het zijn alleen de enorme acceleratie en de topsnelheid die de Duc de beslissende voorsprong geven. WINNAAR MOTORBLOK: DUCATI Ook hier is de Multistrada in zijn V4-versie vooruitgegaan en weet zo de GS nipt te overtreffen. Die BMW is iets wend- baarder, heeft schier eindeloze grond­ speling en iets meer basiscomfort. De Multistrada biedt echter meer stabiliteit en een duidelijker stuurgedrag met meer gevoel. De feedback van de Telelever. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: DUCATI Er is een bijna-patstelling op talrijke praktijkonderdelen, en dan bovendien op zeer hoog niveau. Bij beide motoren zijn de ergonomie, de uitrusting en de instel- mogelijkheden uitstekend; de Ducati mag daarbij ook flink worden beladen. Beide zijn geen lichtgewichten. De Ducati laat echter beslissende punten lig- gen op de actieradius, die voor een grote allroad hooguit acceptabel te noemen is. WINNAAR PRAKTIJK: BMW Beide motoren geven je alles bij elkaar zowel qua remmen als qua verdere elek- tronische hulpsystemen een zeer royaal en fijnmazig vangnet. Het zachte drukpunt van de verder vlek- keloze Ducati-rem. WINNAAR VEILIGHEID: BMW Zuinige BMW, beide lange onderhouds­ intervallen en garantie. Immense dorst van de Ducati-V4, beide zeer hoge prijzen en gebruikskosten. WINNAAR KOSTEN: BMW WINNAAR PRIJS-KWALITEIT: BMW De volledig met opties uitgeruste GS is duurder dan een zeer goed uitgeruste V4 S, maar scoort iets meer punten. BMW R1250GS Een boxer-twin met machtige punch over zijn hele toerenbereik, cardan­ aandrijving en een complete uitrus- ting: met alle toeters en bellen erop is de BMW even duur als briljant. Zijn kracht zit erin dat het concept con- sequent is doorontwikkeld. Het zou wel fijn zijn als hij iets stiller was. 1 Ducati Multistrada V4 S Nog meer uitrusting, enorm veel vermogen, en nu ook met nette manieren: in de vorm van de meer harmonieuze V4 S zal de Multistrada nu een duidelijk grotere doelgroep aanspreken. Als hij zuiniger was geweest, had hij deze vergelijkings- test zelfs gewonnen. 2 -CONCLUSIE lieten vallen, was er aan de andere kant van de lijn meteen iemand aan de telefoon. Een geruststellende gedachte. Kosten Aangezien we actieradius en verbruik apart beoordelen, betaalt de Multistrada hier nog een keer de tol voor zijn dorst. En dat komt hem duur te staan: hij levert nog eens tien punten in op de GS. Verder: Ducati geeft, net als BMW, op de Multistrada V4 twee jaar garantie en twee jaar mobiliteitsgarantie, maar de Italiaanse fabriek hanteert langere onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer (bij BMW is dat 10.000), waarbij het dure kleppen stellen bovendien slechts eens in de 60.000 kilometer hoeft te worden gedaan! Qua kosten doet hij het dus alleen qua benzineverbruik slechter dan de BMW. De aanschafprijs doet bij beide motoren behoorlijk – en praktisch evenveel – pijn, maar dat was te verwachten bij dit soort machines met zulke omvangrijke uitrustingen. Alle punten bij elkaar opgeteld, is de offi­ ciële uitslag dat de zwarte motor nipt voor de rode eindigt. Als V4 S is de Multistrada duidelijk een stuk aangenamer en evenwich­ tiger geworden, zonder noemenswaardig aan sportiviteit en/of karakter te verliezen. Hij is bovendien dichter dan ooit bij de veelzijdig­ heid van de GS gekomen, en klopt de Duitse boxer zelfs op meerdere testonderdelen. De R1250GS blijft dankzij de decennialange, ‘gründliche’ doorontwikkeling van het concept en ondanks zijn ‘slechts’ 136 pk in veel opzich­ ten wel de maatstaf in dit segment. Tenminste, totdat Ducati het verbruik van de Multistrada V4 omlaag brengt, wat echt wel nodig is. Of totdat een oranje motor in de vorm van de nieuwe KTM 1290 Adventure S het duel aan­ gaat. Het wordt spannend voor de GS! n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3