MotoPlus 08 - 2021
BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S VERGELIJKINGSTEST Topvermogen zegt niet alles, vooral niet bij een allroad. Je moet trekkracht hebben waar je het nodig hebt. De bijna 100 cc grotere BMW- twin (nu conform Euro5) heeft zoals je mag verwach- ten een hoger koppel en levert daardoor betere pres- taties bij lagere toerentallen. Pas bij 7.700 toeren – precies op het topvermogen van de boxer – gaat de ‘twin pulse’ V4 er overheen, maar dan ook gigantisch. Dat hij 5 pk onder de fabrieksopgave van 170 pk blijft, heeft ons op de weg bepaald niet gestoord. Realiseer je bij deze grafiek overigens dat de Ducati door zijn veel gro- tere toerenbereik een stuk korter gegeard kan worden, waardoor op de weg de trek- kracht aan het achterwiel navenant toeneemt. Verder: het grillige koppelverloop van de boxer is goed voel- baar, net als het gelijkmatige verloop van de V4. Vermogensmeting Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 kW PS Ducati Multistrada V4 S 121,0 kW (165 pk) bij 10.100 tpm 126 Nm bij 8.100 tpm BMW R1250GS 99,2 kW (135 pk) bij 7.700 tpm 139 Nm bij 6.400 tpm 60 90 120 150 180 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm die moet eerst de wheelie-controle terugschroe ven. Die is het die je tegenhoudt, veel meer dan de tractiecontrole. Maar dit terzijde. Verrassend genoeg remt de R1250GS objectief gezien een beetje beter, en subjectief zelfs aanzienlijk beter. De Multistrada remt met een opvallend zacht drukpunt en heeft ook in de meest ‘scherpe’ ABS-modus een behoorlijk behoudend afregelend ABS, maar remt puur qua vertraging toch heel behoorlijk. Je krijgt echter het gevoel dat het nog beter zou moe ten kunnen, zeker met zulke hoogwaardige remcomponenten. Vergeleken met de Multi strada bijten de remmen van de R1250GS veel harder, werkt het ABS zorgvuldiger en dichter op de blokkeergrens. De algemene conclusie van dit testonderdeel is echter dat beide motoren voor zulke zware, sterke machines heel erg veilig zijn. De BMW pakt zijn krappe voorsprong met het optionele ‘Intelligent Emergency Call’, oftewel de telefo nische noodoproep. De keren dat we er eentje Ducati: wat betreft de koplamp en de ruit – zie BMW. Beide merken hebben het goed voor elkaar. VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 47 »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3