MotoPlus 08 - 2021
VERGELIJKINGSTEST BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S 46 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Veiligheid Het allesomvattende veiligheidspakket met bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole is nu ook bij BMW standaard. Ducati heeft zoals gewoonlijk een instelbare wheelie-controle en ook verder duidelijk meer instelmogelijkheden, en dat is voor de ene rijder zinvoller dan voor de andere. Wat betreft de tractiecontrolesystemen hebben beide merken al sinds geruime tijd een niveau bereikt waarop ze zich voor de meeste rijders eigenlijk niet meer van elkaar onderscheiden. Al in de Road-modus grijpt het BMW-systeem pas in als het echt nodig is, in Dynamic worden de teugels nog losser gelaten. En dan kun je er in nood gevallen nog steeds op vertrouwen dat het elektronische vangnet je uit de brand helpt. De Ducati regelt nog fijner en is nog fijner instel baar voor wie dat wil (waarbij je gelukkig ook wheelies kunt maken met geactiveerde tractie controle). Een tip hierbij: wie het bij volgas-acce leratie nog niet hard genoeg vooruit vindt gaan, BMW R1250GS Ducati Multistrada V4 S MOTOR Bouwwijze tweecilinder boxermotor 90° V-twin Injectie 2x Ø 52 mm 2x Ø 46 mm Koppeling natte multiplaat (anti-hop) natte multiplaat (anti-hop) Boring x slag 102,5 x 76,0 mm 83,0 x 53,5 mm Cilinderinhoud 1.254 cc 1.158 cc Compressie 12,5 : 1 14,0 : 1 Max. vermogen* 100,0 kW (136 pk) bij 7.750 tpm 125,0 kW (170 pk) bij 10.500 tpm Max. koppel* 143 Nm bij 6.250 tpm 125 Nm bij 8.750 tpm Geluid in stand 88 dB(A) 92 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen brugframe aluminiummonocoque Voorvork Telelever-telescoop, Ø 37 mm upside-down, Ø 50 mm Stuurdemper hydraulisch – Remmen v/a Ø 305/276 mm Ø 330/265 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractie controle bochten-ABS, tractie controle Wielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 3.00 x 19; 4.50 x 17 Banden 120/70R19; 170/60R17 120/70ZR19; 170/60ZR17 Banden in test Bridgestone A41 'G' Pirelli Scorpion Trail II MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.514 mm 1.565 mm Balhoofdhoek 64,3° 65,5° Naloop 101 mm 103 mm Veerweg v/a 190/200 mm 170/180 mm Zithoogte 1 850-870 mm 840-860 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 260 kg 254 kg Laadvermogen 1 205 kg 216 kg Tankinhoud 20,0 liter 22,0 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 15.000 km Prijs NL € 20.200,- € 25.590,- Prijs B € 17.290,- € 22.190,- Prijs testmotor € 28.203,- 2 € 28.040,- 3 MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid* 219 km/uur 250 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,6 sec 3,4 sec 0-140 km/uur 5,5 sec 5,1 sec 0-200 km/uur 12,5 sec 10,3 sec Acceleratie in zes 60-100 km/uur 3,1 sec 3,2 sec 100-140 km/uur 3,2 sec 3,2 sec 140-180 km/uur 3,6 sec 3,7 sec Verbruik Secundair 1 op 20,4 1 op 14,7 Theoretische actieradius (secundair) 326 km 350 km *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Comfort-pakket, Dynamic-pakket, Licht-pakket, Touring-pakket, Triple Black-kleur, Intelligent Emergency Call, draadspaakwielen, zadelverwarming, bandenspanningscontrole, Vario-koffers, navigatiesysteem; 3 incl. Travel & Radar-pakket Technische gegevens BMW: een zeer felle led-koplamp met bochtenverlichting, plus een effectieve, in hoogte verstelbare ruit.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3