MotoPlus 08 - 2021
BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S VERGELIJKINGSTEST Ducati heeft de instelmogelijkheden op zin nige wijze afgeslankt, maar biedt toch iedereen die ermee bezig wil zijn – iets wat we ook aanraden – meer spreidingsmogelijkheden tussen comfort en sportief. De demping van de voorvork functioneert in de verschillende modi (Urban, Touring, Enduro en Sport) goed. Het iets zachter zetten van de demping van de ach terschokdemper (één of twee van de tien stap pen) geeft voelbaar meer comfort. Overigens wordt op beide motoren de veervoorspanning automatisch aangepast, maar alleen op de Ducati is er de mogelijkheid van fijnafstelling. Alles bij elkaar derhalve een kleine voorsprong voor de rode machine. Praktijk Op bijna alle praktijk-gerelateerde criteria lig gen de R1250GS en de Multistrada V4 S heel dicht bij elkaar, en dat op een zeer hoog niveau, zoals in deze categorie inmiddels gebruikelijk is. Voor de ergonomie betekent dat: de zit posities zijn ruim bemeten en rechtop, en ook de duopassagiers hebben in beide gevallen een volwaardige zitplaats. Het meest voelbare ver schil zit in de zachtere polstering van het zadel van de GS, zowel voor- als achterop – iets wat je als een pluspunt óf minpunt kunt ervaren. Ook qua windbescherming zit de Ducati nu op het niveau van de BMW. Op beide motoren is de ruit gemakkelijk tijdens het rijden te verstellen en beide hebben uitstekende led-verlichting. Dat laatste is bij BMW nu te bestellen als ‘Head light Pro’met bochtenverlichting. De Multistrada pakt een voordeel met het als optie leverbare radarsysteem: de dodehoek-waarschuwing functioneert en ook de radar ondersteuning van de cruise control geeft extra gemak op lange snelwegetappes. En echt, wan neer je dit intuïtieve systeem een tijdje gebruikt hebt, dan mis je het ineens op andere motoren in deze prijsklasse. De zogeheten ‘Keyless Ride’ blijft daarentegen controversieel. Beide motoren hebben het, maar BMW heeft het contactsleutelloze con cept iets beter opgelost, omdat de tankdop ook geen sleutel nodig heeft. In totaliteit doet het bedieningsconcept van BMW een klein beetje beter doorontwikkeld aan, de koffers en hun bevestiging zijn wat handiger en de handvat- en zadelverwarming een klein beetje makkelijker. De dashboards bestaan beide uit een groot TFT-scherm van 6,5 inch (16,5 cm) doorsnee en ze geven een contrastrijk beeld. BMW heeft het standaardscherm echter minder volgela den met info, wat de afleesbaarheid zeer ten goede komt. Bij Ducati kun je op het grote TFT-scherm nu een volwaardig navigatiebeeld weergeven; daarbij ben je wel gebonden aan de (niet slechte) Sygic-app. Bij BMW moet je daarvoor het (dure!) separate navigatiesysteem aanschaffen. Over groot gesproken: de dorst van de Gran turismo-V4 in de Ducati is niet meer van deze tijd, zeker niet in dit toermotorsegment. Bij een ingetogen rijstijl verbruikt de Multistrada een stevige 1 op 14,7. De R1250GS loopt dan 1 op 20,4. Ondanks zijn kleinere tankinhoud komt de BMW daardoor duidelijk verder op een tank. En dit verschil is er ook bij een niet-zuinige rijstijl. Als je het vermogen veel meer benut, dus snel in een rijbewijsriskerend tempo rijdt, dan komt de Ducati aan de verkeerde kant van de 1 op 13, terwijl de BMW dan nog bijna 1 op 17 haalt. Overigens knijpt de nieuwe Eco-modus de boxer nog veel meer dan de Rain-modus, veel rijplezier blijft er dan niet over. Voor het vesti gen van politiek-correcte zuinigheidsrecords is deze functie echter wel handig. Hoe dan ook: alleen al het verschil in actieradius is voor de BMW genoeg om het praktijk-onderdeel te win nen, ondanks de verder vlekkeloze praktische eigenschappen van de Ducati. Het commandocentrum van de R1250GS is al even duidelijk… …als dat van de nieuwe Multistrada. Nu met meer windbescherming. Het standaard TFT-scherm van BMW is con trastrijk en maakt een hoogwaardige indruk. Het TFT-scherm van de Duc is vergelijkbaar goed, maar wat drukker gevuld. Wel met een fijne toerenteller! VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 45 »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3