MotoPlus 08 - 2021

BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 43 zorgt voor licht sturen, maar de rolbewegingen die het oplevert bij lastwisselingen vragen om wat gewenning, net als het speciale voorwiel­ gevoel van de Telelever – of beter gezegd het ontbreken ervan. De Multistrada daarentegen stuurt op zeer con­ ventionele wijze heel vloeiend, en zelfs nog een stukje veelzijdiger. Het 19-inch voorwiel doet de stuureigenschappen enorm veel goed; die zijn duidelijk rustiger dan bij de 17-inch Multi­ strada’s. Ook de wat smallere achterband is een pluspunt; het theoretische nadeel van iets minder grip is bij een motorconcept als dit ook alleen maar dat: theoretisch. Nog meer dan de fijne Multistrada 950 stuurt de Multistrada V4 S als vanzelf, als op rails. Bocht insturen, platleggen, gas erop en uitaccelereren in één enkele, organische beweging die we eerder kennen van lichtere motoren. Het is hierbij vast geen nadeel dat het nieuwe V4-blok compacter is en de krukas achteruit draait. Een oprichtneiging tijdens remmen in bochten is al net zo opvallend afwezig als op de BMW. De feedback, het gevoel in de motor, is duidelijk veel beter dan bij de BMW, mede waarschijnlijk dankzij de Pirelli Scorpion Trail II, die meer kan dan de Bridgestone A41. Ook wat betreft de kwaliteit van de vering heeft de Ducati een lichte voorsprong. Het aan­ spreken en de demping zijn bij de GS goed, bij de Multistrada nog iets beter. In het kort de mogelijkheden van de semi-actieve veersyste­ men: BMW kiest zoals gewoonlijk voor vereen­ voudiging en beperkt de keuzemogelijkheden tot een Road- en Dynamic-stand. Daarnaast zijn er wel de verschillende rijmodi, die ook de instelling van de vering beïnvloeden: Rain, Eco, Road en tegen meerprijs ook nog Enduro (Pro) en Dynamic (Pro). Meer instelmogelijkheden voor de vering zijn er niet en zijn in de praktijk ook niet nodig, de instellingen voldoen goed. DUCATI Multistrada V4 S Ook de Multistrada kan terugkijken op een aanzienlijke ontwikkelingshistorie, waarvan de oorsprong volledig in weggebruik ligt. In de huidige generatie is hij qua karakter meer naar de Adventure-kant opgeschoven. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3