MotoPlus 08 - 2021
VERGELIJKINGSTEST BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S 42 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST V4-incarnatie heerst de Multistrada pas echt in de bovenste helft van het toerenbereik, wat je ook kunt zien aan de duidelijke voorsprong op de BMW bij de maximale acceleratie door de versnellingen heen en de topsnelheid: hij loopt met 250 km/uur liefst 30 km/uur harder dan de BMW-boxer! De Duc loopt echt als een kogel als je hem op toeren jaagt. De R1250GS domineert zoals gewoonlijk in het lagere toerenbereik, hij heeft ook in de Euro5-versie niks van zijn enorme acceleratie van onderuit ingeleverd. Deze stevige trekkracht en hoe hij op de newtonmeter nauwkeurig is te doseren, heerlijk. Met iets meer dan stationair toerental komt hij al met enorme stappen uit de haar speldbochten, dat blijft een genot. En dat zijn uiteindelijk toch ook leukere rijsituaties dan een vrije linkerbaan op de Duitse snelweg. Op het gebied van de motorcriteria die niet de pure prestaties betreffen, zoals een mecha nisch stille motorloop, rukvrije gasaanname en soepele motorkarakteristiek, scoorde de BMW-boxer ook voor de komst van de varia bele kleptiming al zeer goed. Op die punten heeft Ducati met de Granturismo-V4 nu een flinke inhaalslag gemaakt. Vooral de vermo gensafgifte is in alle modi heel harmonieus, de V4 voelt bij al dit motorische geweld mooi lineair aan. Weliswaar liggen lage toerentallen hem ondanks zijn vier cilinders minder goed dan de boxer-twin, maar de mooie motorloop en de geringe lastwisselreacties laten een zeer duidelijke vooruitgang zien ten opzichte van de V-twin. Wat ook beter is dan bij de ‘oude’ desmo-twin: het startgedrag, de koppeling en de quickshifter – aspecten waarop ook de BMW-boxer geen steken laat vallen. Wat in de puntenscore maar beperkt tot uiting komt: objectief gezien klopt de gearing van de Ducati, die logischerwijs in de praktijk hoger in toeren wordt gereden, maar subjectief draait hij op de snelweg iets te veel toeren. De BMW kan minder toeren draaien en doet dan ook alles bij lagere toerentallen (en met minder cilinders), wat rustiger aanvoelt. Desalniettemin wint de V4 als extreem hoogvermogende en geculti veerd lopende krachtbron het motorblokonder deel met verve, dankzij zijn enorme prestaties. De dikke boxer-twin zou je echter het zinvollere allroad-blok kunnen noemen. Zijn enige min punt is zijn onnodig grote mond; wanneer je flink gas geeft, maakt hij flink herrie met een metalig klinkende uitlaat. Opmerkelijk genoeg heeft juist de Ducati een meer ingetogen, voor naam klinkend uitlaatgeluid. Rijwielgedeelte Een aluminium monocoque frame, upside-down telescoop en een tweezijdige swingarm op de Ducati; een stalen brugframe, Telelever en een enkelzijdige cardan-achtervork op de BMW. Ook hier kan het verschil in de concepten bijna niet groter zijn. Over de bandenmaten zijn de twee merken het wel eens. De GS heeft 20 millimeter langere veerwegen (wat overigens pas in het terrein van belang wordt), de Multi strada heeft een liefst 5 centimeter langere wielbasis. En volgens onze geijkte weegschaal zes kilo minder vet op de heupen. Moeten we de rijeigenschappen van de R1250GS nog beschrijven? Het is gevoeglijk bekend: opvallend licht sturen voor een motor van 260 kilo en het moeiteloos verwerken van alles wat er op een weekendrit of wereldreis zoal onder je wielen komt. De standaard-GS is minder kolossaal dan de Adventure-versie, maar het is nog steeds geen lichte, ranke motorfiets. Hij volgt echter wel gewillig je com mando’s op. De Telelever-voorvork duikt niet tijdens remmen en strijkt ook slechte onder grond opvallend goed glad. De motorblokcon figuratie met in lengterichting liggende krukas Ook op de Ducati zien we mooie materialen en een fraaie oppervlakteafwerking. Een stijlvol geïntegreerd kofferrek – en heuse radar onder het achterlicht! De inhoud en het gebruiksgemak van de Ducati-koffers zijn allebei prima. Het Multistrada-zadel heeft eveneens verwarming en is iets steviger gevoerd. Een 90°-V4 met achteruitdraaiende krukas, kettingaandrijving en upside-down telescoop. De techniek van de Ducati is tegelijkertijd exclusiever en conventioneler dan die van de BMW.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3