MotoPlus 08 - 2021
BMW R1250GS – DUCATI MULTISTRADA V4 S VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 41 Vroeger, toen radio nog in zwart-wit werd uitgezonden en rubberlaarzen van hout waren, was de rolverdeling tussen BMW en Ducati helder. In Bologna hield men zich bezig met cir cuitgerichte V-twin-superbikes en monsterlijke nakeds. Desmodromische klepbediening, stalen vakwerkframes, slanke of minimalistische vorm geving met verleidelijke lijnen en een hang naar dramatiek. De typisch Italiaanse manier om motoren te bouwen. In München daarentegen hield men zich bezig met zakelijk-functionele toermotoren en – uit nood geboren – zware all roads. Boxermotoren, cardan, hoekige Krauser-koffers. Altijd met een doelmatige insteek, een hang naar ‘Gründlichkeit’. De typisch Duitse manier ommotoren te bouwen. Natuurlijk waren er raakpunten. Maar er was geen enkele noodzaak om elkaar in de wielen te rijden en elkaars marktsegmenten aan te val len. Zoals gezegd, de wereld was simpel, ieder had zijn afgebakende deel. Toen kwamen Gordon Gekko, ‘shareholder value’, het vreten of opgegeten worden. Ont spannen uitrusten in een nichemarkt, puur op je merkidentiteit? Ga eens vragen in Milwaukee of dat een houdbare positie is gebleken. Als je geen prooi wilt zijn, moet je jager worden, en jagers trekken naar nieuwe gebieden. En dat heeft ons allemaal verrijkt: sinds 2003 lopen er in Bologna Multistrada’s van de band en sinds 2009 in het Duitse Spandau superbikes in de vorm van S1000RR’s. Daarbij heeft Ducati eigenlijk nu pas met de Multistrada V4 echt volledig ingezet op het con cept allroad. Het genre dat de BMW GS ruim 40 jaar geleden mede in het leven heeft geroepen. En wat zien we nu bij Ducati: geen desmo, geen vakwerkframe, geen V-twin, wel een 19-inch voorwiel, een specifiek voor dit doel gemaakt motorblok en een uitrusting inclusief zelfs een radargestuurde cruise-control! Het doel is duidelijk: in de nieuwe V4-incarnatie moet de Multistrada eindelijk de GS onttronen. Nou heeft men in München de afgelopen 40 jaar zoals bekend van de nood een deugd en van de GS-boxer een verdomd goede motorfiets gemaakt. De 1250 staat hier boven dien in een opgewaardeerde versie in ‘Triple Black’-uitmonstering. De Euro5-update heeft niks wezenlijks veranderd, de (feitelijk alleen op papier bestaande) standaarduitrusting is wat uitgebreid en er is deze stylingvariant bijge komen. Zoals de motoren hier worden getest (de Ducati in de S-versie plus ‘Travel & Radar’-pakket, de BMW met Comfort-, Dynamic-, Licht- en Touring-pakket, plus ‘Triple Black’-styling, draadspaakwielen enzovoorts) is het een duel met gelijkwaardige wapens. Beide motoren zitten niet geheel onverwacht op een fors prijs niveau (als je niet op de hoogte was van de prijzen van de huidige zware allroads, zet je dan schrap): ruim 28.000 euro! Motorblok Een 1.158 cc metende Granturismo-V4 tegen een 1.254 cc dikke ShiftCam-boxertwin, volgens opgave 170 pk tegen 136 pk en 125 Nm tegen 143 Nm. Dat zijn de cijfers, maar wat moet een motorblok in een dergelijk type motorfiets eigenlijk kunnen? Als we kijken naar de pres taties op de weg, dan heeft Ducati vergeleken met de allesbehalve zwak gemotoriseerde tweecilinder-Multistrada de rollende acceleratie in de hoogste versnelling nog iets verbeterd, vooral overigens door een kortere gearing (die mogelijk is gemaakt door het grotere toeren bereik van de viercilinder). Maar ook in zijn Elegante spiegels als onderdeel van de ‘Triple Black’-variant. Het remlicht is voor betere zichtbaarheid geïntegreerd in de led-richtingaanwijzers. De (optionele) Vario-koffers zijn in een handomdraai te verbreden. Veel zitcomfort voor de passagier, nu met zadelverwarming. Boxermotor, cardanaandrijving en Telelever, dat zijn de drie funda mentele constructie-elementen waar omheen de hele GS is gebouwd. Het zijn constructies die voordelen hebben bij een allroad – al een hele tijd. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3