MotoPlus 08 - 2021

BMW S1000R EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 29 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 48 mm, 450 watt dynamo, 12 V/9 Ah accu, mechanisch bediende natte meer- plaatskoppeling (met remkoppelbegrenzer), zesversnel- lingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 45 : 17. Boring x slag 80,0 x 49,7 mm Cilinderinhoud 999 cc Compressieverhouding 12,5 : 1 Max. vermogen 121,0 kW (165 pk) bij 11.000 tpm Max. koppel 114 Nm bij 9.250 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, hydraulische stuurdemper, upside-down voorvork Ø 45 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande dem- ping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw, hellingshoekafhankelijke tractie­ controle en ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 190/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofd- hoek 66,0°, naloop 96,0 mm, veerweg v/a 120/117 mm, zithoogte 830 mm, drooggewicht 199 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 407 kg, tankinhoud/reserve 16,5/4,0 liter. Garantie 3 jaar Kleuren rood, wit/blauw/rood en zilver Prijs NL € 17.150,- / B € 15.040,- INFO NEDERLAND BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw-motorrad.nl INFO BELGIЁ BMW Belux, tel. +32 (0)389-09711 , www.bmw-motorrad-be TECHNISCHE GEGEVENS BMW S1000R 2021 De achterzijde van de nieuwe oogt compact en meer opgeruimd en de voorzijde compacter. Fraai gestileerde ‘R’ in de zijkuip. 2020 De voorganger oogt in z’n geheel wat vlakker en meer gestrekt. Ook duidelijk minder kuipwerk aan de zijkanten trouwens. daarnaast overigens ook nog launch-control, een pit-limiter en instelbare motorrem in de aanbieding. Niet alleen de elektronica kreeg een upgrade, ook de afstelling van het rij­ wielgedeelte. Zo benut de achterschokbreker zijn veerweg nu effectiever dankzij een meer lineaire hevelwerking. En in de Road-modus van de (wederom optionele) semi-actieve vering is de demping nu merkbaar meer op comfort gericht. Daarnaast heeft BMW ook het algemene uitrustingsniveau naar een hoger plan getild. Uiterlijk onder meer herkenbaar aan de nieuwe led-koplamp voor en het grote 6,5-inch TFT-dashboard met volledige connec­ tiviteit, zoals turn-by-turn navigatie, telefonie, streamen van muziek en een eigen BMW Motorrad-app. Een bijzonder aangename aan­ passing is ook de nieuwe, trillingsarme/-vrije montage van het stuur, evenals de mogelijk­ heid het stuur 10 millimeter verder naar voren te kunnen zetten middels draaien. Daaren­ tegen is het scherpe randje van de initiële bite van de remmen er nu vanaf, wat eveneens geldt voor het akoestische optreden van de viercilinder. Dat maakt de R iets gebruiksvrien­ delijker, wat nog verder wordt versterkt door de grotere stuuruitslag. De draaicirkel van de nieuwe duizend is volgens BMW bijna een meter kleiner geworden. En over praktisch gesproken, potentiële klanten kunnen nu zonder meerprijs kiezen uit twee extra zadels, met twee centimeter meer of minder polstering, waarmee er onder de streep af-fabriek drie verschillende zithoogtes op het menu staan. In combinatie met zaken als een met een laser gegraveerd logo op het stuur, fraaiere vloeistofreservoirs en discrete, onder de bovenste kroonplaat gemonteerde knipper­ lichten die voor een mooi opgeruimde aanblik zorgen, maken alle aanpassingen en upgrades de nieuwe S1000R tot een harde noot om te kraken voor de concurrentie. Ondanks dat die qua prestaties het voortouw nemen. n -CONCLUSIE Eén voor alles, alles met één. Woon-werk­ verkeer, toertje rond huis, kwiek stukje sturen in de Eifel of de Ardennen of zelfs een sportief robbertje rijden op een circuit: als er iets is dat de eerste test met de nieuwe S1000R leert, dan is het wel dat hij op vele fronten extreem goed voor de dag komt. De concurrentie heeft echter niet stil gezeten, Aprilia Tuono, Triumph Speed Triple & co staan komend jaar ook opgefrist aan de start. We zijn wat dat betreft erg benieuwd hoe de onderlinge verhoudingen momenteel liggen. Het belooft een mooi jaar te worden!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3