MotoPlus 08 - 2021

EERSTE TEST BMW S1000R 28 MOTOPLUS EERSTE TEST Opvallend veel mooiere led-koplamp, adaptieve bochtenverlichting is bij de S1000R optioneel. Het kleurrijke TFT-scherm van de superbike, bij een koude start begint het rode gebied eerder. Dankzij de nieuwe klem is het stuur – met fraaie lasergravering – trillingsvrij gemon- teerd. Ook mooi: een instelbaar koppelingshendel en de uit het zicht weggewerkte knipper­ lichten. De werking van de achterschokbreker werd verbeterd. Zelfs de achterzijde oogt hoogwaardiger. Bij de BMW zit het ’m in de details: een geëloxeerd klepje onttrekt het zadelslot aan het oog. Bochten zijn gewoon zijn ding, nu meer dan ooit. tienden, maar dat kan de R vermoedelijk wel lijden, de waarden lagen tot nog toe immers op topniveau. En wat betreft het maximum vermogen: in alle eerlijkheid, meer pk’s zou­ den misschien leuk zijn, maar of ze op de openbare weg ook echt bruikbaar zijn, is maar zeer de vraag. Van de RR nam de nieuwe naked zowel het basisblok alsook het rijwielgedeelte over. Dat betekent niet alleen het nieuwe frame maar ook de machtige swingarm van de superbike. Daarnaast werd de R flink op dieet gezet, van het lagere gewicht komen 5 kilo op het conto van het blok, terwijl de nieuwe wielen van de RR 2 kilo en de nieuwe swingarm circa 1,3 kilo lichter zijn. Daarentegen leggen zaken als de nieuwe led-koplampunit en de stuurklem weer enkele pondjes extra in de weegschaal. Onveranderd goede prestaties, maar nog beter in de omgang, zo luidt het devies van de R. Aan dat laatste dragen ook de onge­ veer 16 millimeter hogere zithoogte en het 20 millimeter meer naar voren geplaatste stuur (voor meer druk op en feedback van het voorwiel) hun steentje bij. Rijders tot onge­ veer 1,75 meter kunnen echter nog altijd met gemak hun voeten plat op de grond zetten, onder meer te danken aan het aangenaam smalle zadel aan de voorzijde. Hoe dat aanvoelt? Spot-on eigenlijk. Door de smalle taille smelten de knieën bijna samen met de tank, terwijl de zitpositie in z’n alge­ meenheid weliswaar een stukje actiever is geworden, maar niet vermoeiender. Passend trouwens bij de nieuwe geometrie. De wiel­ basis is weliswaar langer geworden (1.450 t.o.v. 1.439 mm), daarentegen is de balhoofd­ hoek steiler (66 t.o.v. 65,2°) en de naloop nu korter (96,3 t.o.v. 98,5 mm), waardoor de R niets van zijn aanvalsdrift heeft verloren. Inte­ gendeel. Nog altijd gaat de viercilinder heel erg voorspelbaar en gebalanceerd te werk. Hij is enorm dynamisch, laat zich heel gewillig insturen en volgt bijna autistisch precies de ingezette lijn. Zeker wanneer ’ie, zoals in het geval van de door ons geteste machine, is uit­ gerust met de carbon wielen uit het M-pakket (€ 2.848,34). Deze lichte velgen reduceren de roterende massa enorm en drukken het rij­ klaar gewicht tot onder de 200 kilo. Dat de R het qua vermogen aflegde tegen de concurrentie, daar valt met dergelijke prestaties goed mee te leven, maar ook op het gebied van elektronica was de duizend inmiddels deels ingehaald door de actualiteit. En dus kreeg de naked ook de zes-assige IMU van de RR en zijn zowel tractiecontrole als ABS nu hellingshoekafhankelijk. Bovendien laat zich hierdoor in de optionele Dynamic Pro-modus (standaard aan boord zijn de rijmodi Rain, Road en Dynamic) nu ook de viervoudige wheelie-controle onafhankelijk van de tractie­ controle aanpassen. Die optionele modus heeft

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3