MotoPlus 08 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 27 Even een kleine sprong terug in de tijd, naar 2014. BMW trekt het doek van de S1000R, een naked op basis van de 200 pk sterke super­ bike uit eigen huis. De 160 pk sterke machine wordt meteen een succes, iets waaraan ook nu nog niets is veranderd. Afgelopen jaar nog won het Beierse bommetje de power naked vergelijkingstest, ondanks de véél sterkere concurrentie met gemeten vermogens tot 205 pk (zie MotoPlus 13/2020). Toch verandert er praktisch niets aan het vermogen, iets dat zich overigens goed laat verklaren. BMW gaf de ingenieurs de opdracht om het literblok optimaal te prepareren voor gebruik op de openbare weg. Het in- en uitlaattraject werd daarom op zo veel mogelijk koppel ontwor­ pen, niet op maximale pk’s. Resultaat is een topvermogen van 165 pk en een koppel van 115 newtonmeter voor de 2021-S1000R, waar­ over de concurrentie zich nu al het hoofd mag breken. Tot zesduizend toeren bijvoorbeeld levert het R-aggregaat meer koppel dan de S1000RR, terwijl de naked het zonder de dure ShiftCam-technologie van de superbike moet zien te redden. Bovendien presenteert de vier-in-lijn zich als toerengretig, heeft ’ie een piekfijne gasaanname en kan ’ie ook in het middentoerenbereik flink met de spierballen rollen. Dat laatste zelfs ondanks de nu langere vierde, vijfde en zesde versnelling, wat zowel toerental als geluidsniveau doet dalen en bovendien een gunstige invloed op het ver­ bruik heeft. Oké, bij de rijdende acceleratie zal het wellicht ten koste gaan van een paar Nieuw rijwielgedeelte, nieuw blok en nieuwe elektronica. Wat blijft zijn de naam en het maximum vermogen van 165 pk. En de belofte dat de S1000R een van de heersers blijft in het domein van de super nakeds. Straffe woorden, maar komen die ook uit? We zoeken het uit! | Tekst: Andreas Bildl; Foto’s: Markus Jahn, Yvonne Hertler | NIET TE (S) TOPPEN »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3