MotoPlus 08 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 25 DUCATI MONSTER EERSTE TEST ken, omdat hij dan feller tussengas geeft. Er zijn nog steeds wel bepaalde situaties (zowel op als terug) waarin het minder soepel gaat, maar die leer je herkennen en daar speel je dan op in, desnoods door gewoon zelf met koppeling en gas te werken; dat brengt de boel niet in de war. Die koppeling is licht te bedienen en behoorlijk doseerbaar, maar je gebruikt hem bijna alleen nog maar bij het wegrijden en stoppen. Wat meteen opvalt: hij stuurt superlicht en hij gaat enorm gretig de bocht in. Ietsje té zelfs naar mijn smaak, het is alsof ik in de bochten steeds moet corrigeren. Zodra we even stoppen, zet ik met m’n haaksleutel de veervoorspanning achter een standje hoger, van 3 naar 4. Dat is al iets beter, en nog een standje extra (stand 5 van 9) blijkt het gewenste resultaat te hebben: de Duc voelt nu vaster aan en blijft veel mooier op zijn lijn. Hij stuurt nog steeds mooi licht, maar nu zekerder en neutraler. De vering heeft verder geen instel mogelijkheden, maar doet het gewoon prima. Hij is vrij comfortabel afgestemd, zonder dei nerig te worden als het wat harder gaat. Bij hard remmen (en dat doet hij, mooi doseerbaar ook bovendien!) zou de voorvork wat steviger geveerd mogen zijn, maar dat is eventueel natuurlijk aan te passen. Standaard staat de Monster op Pirelli Diablo Rosso III’s, en die doen het in deze zomerse omstandigheden bijzonder goed. De Duc stuurt licht en strak en er is grip in overvloed. Eén van de vele elektronische instelmogelijk heden is een ABS-stand die alleen op het voorwiel werkt. Je kunt dan ook naar hartenlust stoppies maken, en je kunt ook de wheelie-controle op minimaal of zelfs uit zetten, met behoud van tractiecontrole – indien gewenst. Dit soort dingen maakt de Monster behalve een heel makkelijke, relaxte motor ook een heerlijk apparaat om mee te stoeien. Top! Het goed afleesbare TFT-dashboard heeft een duidelijke indeling, met een prettige ronde toe renteller. Het navigeren door alle instellingen is wel even wennen, de bediening met de sim pele tuimelschakelaar op de linker stuurhelft is niet heel erg intuïtief. De richtingaanwijzer schakelaar dient hierbij als ‘OK’-toets, wat er weliswaar voor zorgt dat de knoppen-unit er lekker opgeruimd uitziet, maar een paar pijltjestoetsen links/rechts erbij had makkelijker gewerkt. Maar goed, het went vast wel als je er langer op rijdt dan een dag… Alles bij elkaar blijft er eigenlijk bar weinig te wensen over. Het blok loopt fantastisch, het is sterk en levendig zonder rukkerig te zijn, hij MOTOR vloeistofgekoelde 90° V-twin, dubbele boven liggende nokkenassen en vier desmodromisch bediende kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injec- tie, 2x Ø 53 mm, hydraulisch bediende natte meerplaats koppeling (remkoppelbegrenzer & zelfbekrachtiging), zesversnellingsbak, secundaire overbrenging: ketting (15/43). Boring x slag 94,0 x 67,5 mm Cilinderinhoud 937 cc Compressie 13,3 : 1 Max. vermogen 82 kW (111 pk) bij 9.250 tpm Max. koppel 93 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium voorframe, motorblok als dragend deel, upside-down telescoop Ø 43 mm, alumi- nium swingarm, monoschokdemper, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, Brembo M4.32 Monobloc vierzuiger klauwen, schijfrem achter, Ø 245mm-schijf met dubbelzuiger remklauw, bochten-ABS. Wielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaten 120/70 R17; 180/55 R17 Banden Pirelli Diablo Rosso III MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.474 mm, balhoofd hoek 66°, naloop 93 mm, veerweg v/a 130/140 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht 188 kg (drooggewicht 166 kg), tankinhoud 14 liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsinterval 15.000 km Kleuren rood, matzwart, metallic grijs Prijs NL € 13.390,- / € 13.590,- (afhankelijk van kleur); Plus-versie: € 400,- extra Prijs B € 11.290,- / € 11.490,- (afhankelijk van kleur); Plus-versie: € 300,- extra INFO NL www.ducati.nl INFO B www.ducati.be TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI MONSTER stuurt enorm licht en strak, remt uitstekend, veert comfortabel, zit goed en heeft een geraf fineerd pakket elektronica aan boord. Ik mis hooguit de verdere instelmogelijkheden van de vering, juist omdat het verder zo’n goed en compleet ding is. Dat zou ’m helemaal af maken voor de fanatieke stuurders. Een S-versie is ech ter niet op komst, werd ons verteld. Maar daar zouden we ’m niet om laten staan. Hij is vanaf half april leverbaar. n Het silhouet is slanker en wat hoogpotiger geworden, maar in feite is de essentie hetzelfde gebleven: een superbike-frame met een straatgeoriënteerd blok erin. Boven: de quickshifter voor op- en terug schakelen. Die werkt in de meeste situaties mooi vloeiend. Midden: aan de voorvork is niks in te stel- len, maar de poten hebben wel de ruimte om de voorkant nog omhoog te zetten. Onder: de veervoorspanning van de achter schokdemper is gemakkelijk te verstellen met een klikwartel.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3