MotoPlus 08 - 2021
DUCATI MONSTER EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23 Nu eens geen rit over spectaculaire berg wegen in de Spaanse binnenlanden, op Sardi nië of de Canarische Eilanden, maar vanwege de reiscomplicaties door Covid-19 gewoon met een klein gezelschap over Nederlandse dijk-, land- en snelwegen. Dat kan zo vroeg in het jaar flink in het water vallen, maar we hebben enorm mazzel en rijden in toepasselijk medi terraan zomerweer. We vertrekken vanaf Ducati Zaltbommel en rijden via de nodige omwegen naar onze lunchstop bij Affetto Ducati in Over asselt. Eigenlijk komen we op bergpassen na alles wel tegen en de slanke Duc blijkt zich als een vis in het water te voelen. Om te beginnen blijkt de zitpositie echt goed uitgekiend, ook als je lange benen hebt zoals ondergetekende. De uitsparingen in de tank zijn ruim genoeg, alleen bij maximaal naar voren schuiven kan ik net de kleine zwarte uit stulpingen bovenaan raken, maar dat is tijdens het rijden verder niet opgevallen. Het blok klinkt en voelt ingetogen soepel. Je kunt er prima laagtoerig mee rijden; alles boven de 2.500 toeren is oké, en in de lage versnellingen door dorpjes sukkelend kun je zelfs tot 2.000 toeren afzakken als het moet. De kleine klepoverlap van 11° heeft hier een positieve invloed, maar deze incarnatie van het 937-blok doet het nog merkbaar beter dan zijn voorgangers. Hij staat eerst in de Touring-modus (die al echt leuk rijdt, het is geen suffe stand), maar even later blijkt dat het blok ook in de Sport-modus nog steeds mooi smeuïg loopt; hij is dan nog wat gretiger en eigenlijk maar minimaal minder vloeiend bij langzaam rijden. Prima dus! In de Urban-modus is het blok wel echt een stuk tammer: niet alleen reageert hij dan duidelijk minder fel op het gas, het vermogen wordt dan ook echt afgevlakt, vergelijkbaar met de regen modus op veel andere motoren. Zo tussen de 3.000 en 5.000 toeren kun je op kleine wegen al goed uit de voeten, de V-twin loopt dan gewoon lekker. Boven de 6.000 toe ren komt hij duidelijk in zijn echte powerband en trekt dan gretig en hard door richting de 10.000 toeren, waar het rode gebied begint. In de eerste twee versnellingen gaat hij zelfs puur op het gas op het achterwiel, dus de wheelie-controle kan wel degelijk iets te doen hebben. Je voelt het blok bij volgas acceleratie op hoge toerentallen wel werken, maar vervelende tril lingen zijn er niet. Het geluid uit de nu Euro5-conforme uitlaat is beschaafd, maar er zit toch best een lekker hamerende dreun in. De standaard aanwezige quickshifter werkt in de meeste situaties heel mooi vloeiend, dat wordt echt steeds beter. In Sport-modus blijkt de terugschakelfunctie nog wat beter te wer MOTORBLOK Het hart is de 937cc-versie van de zoge naamde Testastretta 11° (de 11° duidt op de kleine klepoverlap, voor soepel lopen bij lage toerentallen). Vergeleken met het 821-blok heeft de 937 een 6 mm grotere boring bij dezelfde slag: 94 x 67,5 mm in plaats van 88 x 67,5 mm. • Dit vernieuwde 937cc-blok is 2,6 kilo lichter dan het 821cc-blok, dankzij de volgende gewichtsbesparingen (die samen ruim 3 kilo bedragen, dus elders is er wat gewicht bijgekomen): - Zuigers en drijfstangen: -0,17 kg - Cilinderkoppen: -0,44 kg - Koppeling: -1,44 kg - Koppelingsdeksel: -0,53 kg - Schakelwals: -0,11 kg - Dynamodeksel: -0,37 kg • De schakelwals is niet alleen lichter, maar werkt nu ook beter samen met de quickshifter • De hydraulisch bediende koppeling is nu 20% lichter te bedienen • Onderhoudsinterval 15.000 km, kleppen stellen om de 30.000 km • 35kW-versie leverbaar (47,6 pk) voor A2-rijbewijs Van linksvoor gezien oogt hij bijna te slank voor een Monster… Links: de led-koplamp met ringvormige DRL-verlichting. De richtingaanwijzers hebben ‘lopende lichtstrepen’ als ze aan staan. Rechts: het 4,3 inch metende TFT-dashboard heeft een duidelijke lay-out en is goed afleesbaar. Het achterframe is van een glasvezel versterkte kunststof gemaakt en vormt tegelijk de ‘zijdeksels’. Fraai. Da’s geen misselijke voorrem: Brembo M4.32-Monoblocs op 320mm-schijven. Het remt krachtig en mooi doseerbaar. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3