MotoPlus 08 - 2021

EERSTE TEST DUCATI MONSTER 22 MOTOPLUS EERSTE TEST geworden, door het stuur ruim zes centimeter naar achteren te halen en de voetsteunen de helft daarvan naar achteren te zetten en een centimeter omlaag. Je zit dus iets meer rechtop en wat minder op de voorkant. De fraaie nieuwe ‘opengewerkte’ achtervork – die lijkt op die van de Multistrada V4 – schar­ niert in het motorblok, en ook het achterframe zit rechtstreeks aan de achterste cilinderkop en versnellingsbak gemonteerd. Dat achterframe is gemaakt van een glasvezelversterkte kunst­ stof en vormt als het ware ook de zijpanelen; een mooie integratie van vorm en functie! De hele motor is liefst 18 kilo lichter dan de M821: hij weegt nu 188 kilo rijklaar. Da’s echt een fors verschil, en dat komt zowel uit het rijwiel­ gedeelte als het motorblok (zie kaders). De vering is vrij simpel uitgevoerd: de voorvork heeft geen instelmogelijkheden en achter heeft de direct gemonteerde monoschokdemper alleen verstelbare veervoorspanning. Die is dankzij de goed bereikbare klikstandenwartel (met 9 posities) wel gemakkelijk met een haak­ sleutel te verstellen. Op de voorrem is daaren­ tegen weinig bespaard: 320mm-schijven met fraaie Brembo M4.32-Monoblocs erop! De elektronica is ook niet bepaald zuinig uitge­ voerd: drie persoonlijk aanpasbare riding modes (Urban, Touring en Sport), drie power modes, bochten-ABS (3 niveaus, met ook een modus die alleen vóór werkt), hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (8 niveaus plus uit), hellingshoek­ afhankelijke wheelie-controle (4 niveaus plus uit) en launch control. Ook de quickshifter voor op- en terugschakelen is standaard. Het mooie van dit alles tegenwoordig is dat een motor zo heel vriendelijk kan worden gemaakt zonder dat de lol er voor sportieve rijders vanaf gaat. Het gewenste karakter met een druk op een knop. Ondanks alle modernisering heeft de Monster wel zijn ronde koplamp behouden, maar dan in een hedendaagse incarnatie: een volledige led-koplamp met DRL-ring (Daytime Running Lights). Daarnaast zien we automatisch uitscha­ kelende richtingaanwijzers, met een ‘lopende lichtstreep’ zoals je ook bij sommige auto’s ziet. Voor het tapse, zwarte aluminium stuur zit een 4,3 inch (11 cm) metend TFT-dashboard met een lay-out à la Panigale V4 en Multistrada V4: goed leesbaar en behoorlijk overzichtelijk. De zithoogte is 820 millimeter; voor wie dat te hoog is, is er een lager zadel (800 mm) en ook nog een verlagingskit voor de vering, wat samen met het lagere zadel een zeer beschei­ den 775 millimeter oplevert. In combinatie met de slanke taille kan dan bijna iedereen goed met zijn voeten aan de grond komen. Voor A2-rijbewijshouders is er overigens een speciale 35kW-versie. De standaardversie kan niet naar 35 kW (48 pk) worden teruggetuned, omdat hij daarvoor teveel vermogen levert; dat mag daar­ voor hooguit 70 kW (95 pk) zijn. En er is net als voorheen ook weer een Plus-versie (Monster+) die is voorzien van een fly screen en een duo­ zadelkap; deze kost 400 euro extra. RIJWIELGEDEELTE In plaats van het stalen vakwerkframe is er nu een aluminium voorframe volgens het Panigale V4-concept. Dit frame weegt slechts 3,0 kilo (!), dat is maar 40% van het gewicht van het M821-frame! • Gewichtsbesparingen t.o.v. de M821 zijn onder andere: - Frame: -4,5 kg - Swingarm: -1,6 kg - Achterframe: -1,9 kg - Wielen: -1,7 kg - Motorblok: -2,6 kg • Nieuw kunststof achterframe • De zitpositie is meer ontspannen geworden: het stuur is 65 mm naar achteren gegaan, de voetsteunen zijn 35 mm naar achteren en 10 mm omlaag gegaan • Stuuruitslag 7° per kant vergroot: nu 36°; daarmee is de draaicirkel 1,14 meter kleiner: van 6,50 meter naar 5,36 meter • Radiale rempomp en dito koppelings­ pomp op het stuur • Brembo 320mm-schijven met M4.32 Monobloc-remklauwen De geheel nieuwe Ducati Monster is een zeer licht sturende en smeuïg lopende machine geworden. Het uitlaatsysteem is van het 2-in-1-in-2-type, met een tussendemper onder het blok. Er zit een ingetogen, mooie diepe ronk in. Het Monster-concept zoals het ooit begon: een superbike-frame met een straatgeörienteerd motorblok erin – nu een frame à la Panigale V4 en het 937cc Testastretta 11°-blok.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3