MotoPlus 08 - 2021

Nu eens niet in Italië of Spanje, maar gewoon op een Nederlandse dijkweg. De Italiaanse Monster voelt zich er thuis. Oktober 1992, de IFMA in Keulen. Ducati presenteert de M900, ‘Il Mostro’. Een toen revolutionair concept: een naakte fiets geba­ seerd op een superbike-frame (van de 888) met daarin het klassieke luchtgekoelde twee­ kleps-blok. Het uiterlijk werd bepaald door het volledig zichtbare stalen vakwerkframe, de forse tank, de korte neus met het rechte stuur en de opvallend korte achterzijde. Er volgden vele varianten op dit thema, waarbij later naast de luchtgekoelde tweekleppers ook de vloei­ stofgekoelde V-twins met vierklepskoppen hun weg naar de Monsters vonden. In 2009 verscheen pas een echt nieuwe generatie, in 2014 volgde de derde. Drie generaties Monster waren goed voor in totaal meer dan 350.000 verkochte exemplaren. Dit nieuwe model heet gewoon Monster, zonder verdere aanduiding. Het is in feite de opvolger van de Monster 821, maar het zal ook de enige Monster-variant zijn die nog lever­ baar is. Het zou wat ons betreft toch duidelijker zijn geweest als hij Monster 937 had geheten, zodat meteen duidelijk is over welke incarnatie je het hebt, maar goed. Ducati vertelt er wel bij dat ze hem officieus de ‘Monster ristretto’ noemen, naar het zeer geconcentreerde kopje Italiaanse koffie, dat “in slechts een paar drup­ pels koffie alle essentie, alle smaak en alle energie van een kop koffie bevat. En de nieuwe Monster bevat alle essentie van Ducati in de meest compacte, lichte en essentiële vorm”. Een zeer Italiaanse analogie. Vergeleken met de M821 is deze 2021-Monster een compleet nieuwe machine, qua motorblok, frame, uiterlijk, alles. De twee meest essentiële veranderingen zijn natuurlijk dat het stalen vakwerkframe is verdwenen en dat het 821- blok is vervangen door een nieuwe versie van het 937cc-blok, dat in 2016 al verscheen in de Hypermotard 939 (die nu 950 heet) en sinds 2017 in de Multistrada 950 en Supersport zit. Aan dit 937cc Testastretta-blok zit een alumi­ nium voorframe à la Panigale V4 vastgebout. Hoewel hij dus niet meer de karakteristieke ken­ merken van het oorspronkelijke model van 1993 (vakwerkframe, luchtgekoeld blok) heeft, volgt hij nog wel degelijk de oorspronkelijke Monster-formule: een van een superbike afgeleid frame met daarin een straatgeöriënteerd blok. Het topvermogen is ten opzichte van de laat­ ste Monster 821 slechts 2 pk hoger (nu 111 pk bij 9.250 tpm) en het maximum koppel 7 Nm hoger (nu 93 Nm bij 6.500 tpm), maar hij heeft een veel vetter gevulde koppelkromme. In een groot deel van het toerengebied is hij 10 à 15 Nm en circa 10 pk sterker. Het maximum ver­ mogen wordt bij hetzelfde toerental geleverd, maar het maximum koppel werd bij de 821 pas bij 7.750 toeren geleverd. Dat geeft al aan dat het karakter anders is, wat gezien de 116 extra cc’s ook logisch is. De vakwerkframes van de recente Monster-modellen hadden overigens al een veel kortere vorm dan het oorspronkelijke frame; qua prin­ cipe leek het al veel op het nieuwe aluminium frame. Met zo’n kort voorframe is de motor ook smaller tussen je knieën, want er loopt geen frame om het blok heen; het blok is zelf de helft van het frame. De zitpositie is meer ontspannen EERSTE TEST MOTOPLUS 21  »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3