MotoPlus 08 - 2021
Spanje bekijkt airbag-plicht Een airbag kan bij bepaalde ongevallen de veiligheid van motorrijders verhogen en het verwondingsrisico beperken. Dat is de conclusie van het Spaanse ministerie van Vervoer. Daarom is in februari van dit jaar een initiatief gelanceerd ommeer motorrijders aan te sporen een dergelijk vest te dragen. Kort daarna kwamen er ook geluiden naar buiten dat de overheid de airbag verplicht wilde gaan stellen. Maar zover is het nog niet, aldus de overheid. De campagne is erop gericht bewustwording te creëren en wordt gebruikt om een kader te scheppen waarin een dergelijke ver plichtstelling wel mogelijk is. Dat laatste zal echter pas later gebeuren. Waterstof-Suzuki Het brandstof-vraagstuk is bij Suzuki geen onbekend terrein. Het Japanse merk was jaren geleden al bezig met de ontwikkeling van een Burgman die voorzien was van een waterstofcel. Recent is dit project nieuw leven ingeblazen, Suzuki heeft de patent aanvraag voor de waterstof-Suzuki verlengd en geüpdatet. Het grote nieuws? In de jongste octrooiaanvraag zijn de enkelzijdige swingarm en de luchtgekoelde naafmotor één geheel geworden. De vulopening waarvan de positie en aansturing nu ook onderdeel is van het patent, is tussen de voeten van de bestuurder geplaatst. Net achter het voorwiel heeft Suzuki een kantel sensor gemonteerd, die belangrijk is voor de veiligheid van een waterstof-voertuig. Mocht het voertuig omkiepen, bijvoorbeeld bij een ongeluk, dan worden alle systemen mechanisch uitgeschakeld. MKC-vestiging Rotterdam MKC Moto zet dit voorjaar voet aan wal in Rotterdammet een motorkledingoutlet. Het ‘oude’MotoPort-pand zal naast de koop avonden zeven dagen per week geopend zijn en gevuld worden met overjarige motorkledingcollecties van A-merken tegen aantrekkelijke prijzen. Het wordt alweer de 16e vestiging van MKC Moto, in 2020 ontstaan uit het samengaan van het Neder landse Motorkledingcenter en Joma Moto in België, dat zich in Rotterdam specifiek gaat richten op ‘prijsbewuste- en beginnende motorrijders’. Naast MKC Moto zal de voor malige MotoPort-vestiging doorgaan onder de naamMoto Rotterdam, en blijven de dealerschappen van Kawasaki, Piaggio en Zero gewoon bestaan. KORT GEHOUDEN NEWSFL ASH MOTOPLUS 11 hard remmen. Daarnaast staat het stuur wat lager. Het stuur is bovendien verstelbaar en kan in vier posities 22 millimeter naar voren of ach teren worden verplaatst. Ook de CNC-gefreesde Gilles-voetsteunen zijn verstelbaar, in twaalf posities maar liefst, en hetzelfde geldt voor rem- en schakelpedaal (drie posities). Ook kan het schakelpatroon worden omgedraaid voor circuitgebruik. Het zadel is met 847 millimeter 12 millimeter hoger dan dat van de R, maar kan door de hoogteverstelling van de achterschok demper zakken naar 837 millimeter. Uiteraard heeft ook de RR een uitgebreid elektronicapakket, met naast de gebruikelijke rijmodi ook de modi Performance en Track. In alle modi functioneert de tractiecontrole trou wens terughoudender en is ook de wheelie-controle in een aantal modi minder actief om power wheelies mogelijk te maken. De Performance-modus gaat een stapje verder dan de Sport-modus en kent stelmogelijkheden voor tractiecontrole en gasrespons. De wheelie-controle kan worden uitgeschakeld en ook de launch-control kan hier worden geactiveerd. In deze modus zijn cruise-control en KTM My Ride ook te gebruiken. Dat kan weer niet in de Track-modus, die puur op circuitgebruik is gericht. Verder is deze modus identiek aan de Performance-modus, maar de weergegeven info op het TFT-display is beperkter en groter van formaat. Wie het allemaal nog gekker wil, kan uiteraard door de Power Parts-catalogus bladeren en de RR verder nog voorzien van een volledig titanium Akrapovic-uitlaatsysteem (alleen voor circuitgebruik), een setje wave-remschijven of nog meer carbon. Lijkt dit je wel wat? Dan ben je helaas al te laat, een paar uur nadat de voorverkoop op 8 april jongstleden begon was de RR al uitverkocht! Zowel voor als achter is de RR voorzien van topvering van WP. De gesmede aluminium wielen zijn prachtige kunststukjes. Van de nieuwe 1290 Super Duke RR worden er slechts 500 gemaakt.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3