MotoPlus 06 - 2021

SPORT MOTOPLUS 93 Dit moet het jaar worden van Aprilia. Daar zijn Racing CEO Massimo Rivola, technisch directeur Romano Albesiano én ook rijder Aleix Espargaro het over eens. Aprilia is het enige merk dat het Alle drie MotoGP-rookies zitten dit jaar op Ducati’s. Maar terwijl Jorge Martin de beschik- king heeft over een 2021-GP20, rest voor Moto2-wereldkampioen Enea Bastianini en Luca Marini het opgewaardeerde 2019-mate- riaal. Avintia Esponsorama kreeg vorig jaar dankzij extra Ducati-invloed een flinke boost, het team blijft echter het lelijke eendje in de MotoGP-klasse – hoewel teammanager Ruben Xaus dat zal bestrijden. Bastianini toonde zich tijdens de eerste testen al een snelle leerling, terwijl de lange Marini aanvankelijk vooral moeite had om comfortabel op de GP19 te zitten. Net als bij LCR zijn in het Esponsorama-team de machines in verschillende kleuren gespoten. Rossi’s halfbroer Marini start in VR46-kleurstelling – een voorbode van de toe- komst? BENDSNEYDER: DE HERKANSING Eind 2020 leken Bo Bendsneyder’s dagen in de Grand Prix-paddock geteld. Terwijl RW Racing de piepjonge Barry Baltus en Hafizh Syahrin als rij- ders presenteerde, leek Bendsneyder met EAB Racing de wijk te nemen naar het WK Supersport. In december maakte het SAG Team echter bekend dat Bendsneyder naast de ervaren Tom Lüthi de tweede man wordt. Mede dankzij zijn Indonesische roots kreeg Bendsneyder een reddingsboei toege- worpen door het Pertamina Mandalika SAG Team. Gelukkig maar, want in de laatste drie races van 2020 liet de nu 22-jarige Rotterdammer zien wel degelijk in de Moto2 thuis te horen. Het team, dat vorig jaar Bendsneyder’s oud-teamgenoot Remy Gardner de Grand Prix van Portugal zag winnen, rijdt met Kalex. Bo’s eerste testresul­ taten waren hoopgevend. blok nog mag doorontwikkelen. Met die wetenschap moet de kloof – die volgens de mannen uit Noale niet zo groot is – grotendeels kunnen worden gedicht. De RS-GP is volledig nieuw, met een nieuw frame en swingarm, betere aerodynamica met meer downforce en een machine die zelfs onder het minimale gewicht van 157 kilo zit. Dat stelt teams en crews in staat om met ballast de balans te beïnvloeden, maar Espargaro merkte tijdens de eerste test in Qatar al dat de machine zwaarder te rijden is. Niettemin: na dag 1 was Espargaro de snelste van het hele veld. Van voormalig testrijder Lorenzo Savadori wor- den geen wonderen verwacht. Toch zijn het ont- breken van een sterke tweede rijder en van een ervaren testrijder de achilleshiel van het project. Door het overlijden van teameigenaar Fausto Aprilia Racing Team Gresini Esponsorama Racing Rijder: #41 Aleix Espargaro (31) Aantal GP-starts (MotoGP): 263 (179) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 0 (0)/2 (2) GP-debuut (MotoGP): Valencia 2004 (Indianapolis 2009) Klassering in 2020: zeventiende Rijder: #32 Lorenzo Savadori (27) Aantal GP-starts (MotoGP): 34 (3) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 0 GP-debuut (MotoGP): Italië 2008 (Europa 2020) Klassering in 2020: geen punten Gresini wordt 2021 een emotioneel beladen jaar, ook omdat Aprilia volgend jaar haar eigen team zal runnen. De definitieve doorbraak van Aprilia zou een mooi eerbetoon aan Gresini zijn. Rijder: #23 Enea Bastianini (23) Aantal GP-starts (MotoGP): 121 (0) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 6 (0)/32 (0) GP-debuut (MotoGP): Qatar 2014 (Qatar 2021) Klassering in 2020: wereldkampioen Moto2 Rijder: #10 Luca Marini (23) Aantal GP-starts (MotoGP): 88 (0) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 6 (0)/14 (0) GP-debuut (MotoGP): San Marino 2013 (Qatar 2021) Klassering in 2020: vice-wereldkampioen Moto2

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3