MotoPlus 06 - 2021

SPORT VOORBESCHOUWING MOTOGP-SEIZOEN 2021 90 MOTOPLUS SPORT Monster Energy Yamaha MotoGP Twee rijders die races kunnen winnen, twee rijders ook die afgelopen jaar ook vreselijk de weg kwijt konden zijn. Met name Viñales liet zich dan ook gedurende debriefings met de pers vaak leiden door zijn emoties en frustraties, waarbij hij standaard uitlegde dat Rijder: #12 Maverick Viñales (26) Aantal GP-starts (MotoGP): 172 (105) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 24 (8)/ 66 (26) GP-debuut (MotoGP): Qatar 2011 (Qatar 2015) Klassering in 2020: zesde Rijder: #20 Fabio Quartararo (21) Aantal GP-starts (MotoGP): 100 (33) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 4 (3)/ 14 (10) GP-debuut (MotoGP): Qatar 2015 (Qatar 2019) Klassering in 2020: achtste een Yamaha met grip een winnende machine is. Zonder grip waren zij in de wedstrijden soms niet eens in de top 10 te vinden. Daarbij kwam bovendien dat Viñales’ seizoen door Yamaha’s gebruik van niet-gehomologeerde kleppen danig beïnvloed werd: vanaf de tweede GP had de aanstaande vader in feite slechts twee blokken in gebruik en in de laatste drie races slechts één. Quartararo zal merken dat er in het fabrieksteam meer druk op hem staat en een nog zwaardere last op de schouders drukt. Viñales en Quartararo zijn nu bovendien groten- deels verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de M1, waarvan het vernieuwde chassis iets meer op dat van de 2019-machine lijkt. Yamaha verwacht veel van Cal Crutchlow als nieuwe testrijder, met Rossi’s voormalige crew­ chief Silvano Galbusera. En het wordt spannend om te zien hoe het teammanagement de twee explosieve jonge coureurs gelukkig kan houden (of maken). Viñales’ opperde dat in 2021 ‘het team meer moet samenwerken dan in het ver­ leden’. Want toen was het vooral ‘Rossi’s team’. Maverick Viñales noemde tijdens de Yamaha-teampresentatie zijn goede vriend Jack Miller als de grootste kanshebber voor de wereldtitel. Lukt het Miller om Viñales’ gelijk te bewijzen, dan wordt zijn eenjarige contract vast verlengd. De Australiër maakte in 2020 aanzienlijk minder fouten dan in voorgaande seizoenen, maar tweemaal voorkwam pech een topklassering en misschien wel een overall top 3 aan het eind van het jaar. Met volledige fabriekssteun moet Miller de volgende stap zetten. Ducati Corse-baas Gigi Dall’Igna heeft goede hoop dat Ducati de zwakke punten van vorig jaar heeft kunnen verbeteren. Maar Miller worstelde toch al minder met de nieuwe Michelin-banden dan de toenmalige fabrieksrijders Andrea Dovizioso en Danilo Petrucci. Samen met Miller promoveert Pecco Bagnaia van Pramac Racing naar het fabrieksteam. Bagnaia kende een ongelukkig en wisselvallig seizoen, waarbij zijn beenbreuk in Tsjechië hem meteen drie GP’s kostte. Een week na zijn eerste MotoGP-podium in Misano liet hij op hetzelfde circuit een prima kans liggen op de winst. Miller en Bagnaia brachten hun crewchiefs mee naar het fabrieksteam. Tijdens de eerste test in Qatar toonde Ducati weer eens voorop te lopen als het gaat om het brengen van nieuwe aerodyna- mica. De teams mogen gedurende dit seizoen één update doorvoeren. Rijder: #43 Jack Miller (26) Aantal GP-starts (MotoGP): 154 (99) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 7 (1)/ 20 (10) GP-debuut (MotoGP): Duitsland 2011 (Qatar 2015) Klassering in 2020: zevende Rijder: #63 Francesco Bagnaia (24) Aantal GP-starts (MotoGP): 134 (29) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 10 (0)/ 24 (1) GP-debuut (MotoGP): Qatar 2013 (Qatar 2019) Klassering in 2020: zestiende Ducati Lenovo

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3