MotoPlus 06 - 2021

SPORT MOTOPLUS 89 Repsol Honda Petronas Yamaha SRT Met vice-wereldkampioen Franco Morbidelli en negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi heeft het Petronas Yamaha Sepang Racing Team een interessant koppel onder contract. Dat wil zeggen: Rossi staat bij Yamaha op de loonlijst voor 2021, Morbidelli krijgt tot en met 2022 zijn centen via het team. Morbidelli was met onder meer drie overwinningen en twee poles op een ‘oude’ M1 één van de grootste verrassingen van 2020. Opmerkelijk was ook dat de voormalige Moto2-kampioen in de laatste negen races maar twee blokken tot zijn beschikking had. Hoewel hij ook dit jaar niet over de nieuwste spullen beschikt, wordt Morbidelli gezien als één van de grootste titelkandidaten. Teammanager Wilco Zeelenberg vindt dat Rossi wel wat minder tijd aan data-analyse zou kunnen besteden. Een race-set up is immers het belangrijkste. Rossi beleefde in 2020 door onder andere drie opeenvolgende crashes en een coronabesmetting zijn slechtste GP-seizoen sinds zijn 125 cc-debuut in 1996. De Italiaan beslist rond de zomerstop of hij door wil. “Maar misschien hoef ik die beslissing niet zelf te nemen”, zei hij onlangs. Als hij niet meer mee kan doen voor ‘podiums en de overwinning’ is het tijd om te stoppen, vindt hij. In december moest Marc Marquez voor een derde maal onder het mes en meteen werd duidelijk dat zijn weg naar herstel lang zou zijn. Zo lang dat hij de eerste testen miste en zijn aanwezigheid bij de openings-Grand Prix ook nog onzeker is. Marquez liet zelf al weten pas terug te komen als lichaam en geest het aankunnen. Was 2020 moeilijk voor de zesvoudig MotoGP-kampioen, 2021 belooft ook een beproeving te worden. Met een zeer gemotiveerde Pol Espargaro heeft Marquez zijn vierde teamgenoot in vier seizoenen naast zich. Alleen Joan Mir behaalde vorig jaar meer podiums dan Espargaro – maar dat was op een steeds beter wordende KTM. Een MotoGP-over- winning ontbreekt echter nog op Espargaro’s palmares. En rijdend voor het Repsol Honda Team – ook al heb je maar vijf testdagen gehad om te wennen – moet je voor overwinningen en podiums gaan. En misschien wel voor het hoogst haalbare, iets wat niet alleen Espargaro zelf verwacht maar ook zijn crewchief Ramon Aurin al heeft uitgesproken. Een jaar zonder paradepaardje Marquez maakte van de RC213V – vooral noodgedwongen – misschien wel een betere machine. Maar wel eentje die regel­ matig moeite had met de 2020-Michelins. Rijder: #21 Franco Morbidelli (26) Aantal GP-starts (MotoGP): 120 (49) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 11 (3)/26 (5) GP-debuut (MotoGP): San Marino 2013 (Qatar 2018) Klassering in 2020: tweede Rijder: #46 Valentino Rossi (42) Aantal GP-starts (MotoGP): 414 (354) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 115 (89)/ 235 (199) GP-debuut (MotoGP): Maleisië 1996 (Zuid-Afrika 2000) Klassering in 2020: vijftiende Rijder: #44 Pol Espargaro (29) Aantal GP-starts (MotoGP): 240 (118) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 15 (0)/ 50 (6) GP-debuut (MotoGP): Catalunya 2006 (Qatar 2014) Klassering in 2020: vijfde Rijder: #93 Marc Marquez (28) Aantal GP-starts (MotoGP): 206 (128) Aantal zeges/podiums (MotoGP): 82 (56)/ 134 (95) GP-debuut (MotoGP): Portugal 2008 (Qatar 2013) Klassering in 2020: geen punten

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3