MotoPlus 06 - 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 87  JOAN MIR INTERVIEW Formule 1-team van Alpine. De Italiaanse vorm­ gever van het team was vanaf 2014 bij Suzuki’s MotoGP-comeback betrokken en was ook de man die Mir en Alex Rins vastlegde. “Ik lieg niet als ik zeg dat ik ‘in shock’ was toen ik het nieuws hoorde”, zegt Mir. “Ik ken geen Suzuki zonder Davide. We gaan zeker dingen van hem missen, zijn charisma en het vieren van de successen. Zoals we het kampioenschap vorig jaar samen hebben gevierd. Ik hoop dat we technisch niet veel gaan missen, want ik heb vertrouwen in hoe Suzuki er technisch voorstaat.” Shinichi Sahara, Suzuki’s Project Leader, neemt deels de taken van Brivio over. De Japanner liet weten de ‘triple crown’ – de individuele en constructeurstitel en het teamkampioenschap – en bovendien ook een 1-2 in de eindstand na te streven. “Ik ben de te kloppen man, maar ik ben waarschijnlijk niet de favoriet. Zo zie ik het”, vindt titelverdediger Mir zelf. “Ik geloof dat ik nog meer moet laten zien om als favoriet aan een seizoen te beginnen. Vorig jaar zijn we niet dankzij onze snelheid kampioen geworden maar door slimheid, een goede aanpak en con- stante prestaties. De marge waarmee ik me nog kan verbeteren is niet dezelfde als bij coureurs met meer ervaring. Als ik dit jaar weer win, dán zal ik de favoriet zijn. Ik wil een sterkere coureur worden, dat is mijn doel voor dit seizoen. Kan ik de titel prolongeren, dan ben ik natuurlijk super happy, maar mijn grootste doel is mezelf verbe- teren. Ik ben niet bezig met het kampioenschap. Oké, dat is belangrijk, maar ik wil poles pakken, ik wil meer races winnen en als me dat lukt, ben ik constant.” En wie dan wel de favoriet is? “Als hij volledig fit terugkomt, is dat Marc voor mij”, is Mir’s snelle antwoord. “Hij heeft meer ervaring, meer titels, hij is sneller en daarom is hij de favo- riet. Is hij er niet bij, dan zie ik geen favorieten. Misschien ben ik het dan wel.” Het rechtstreekse duel met de al bij de sei- zoensopener geblesseerd geraakte Marquez miste Mir in 2020. “Maar ik denk dat we elkaar nog wel eens tegenkomen. En niet alleen hem. Er zijn in de MotoGP heel veel snelle rijders die goed presteren, die klaar zijn om te vechten voor de titel. De machines zijn bijna gelijkwaar- dig. Het is anders dan een aantal jaren geleden toen de rijder die wat meer trainde goede kansen had en de rijder met heel veel talent, die wat minder trainde, óók nog mee kon doen. Alle rijders zijn allemaal professioneel bezig, we trainen allemaal hard.” Mir werd vorig jaar Suzuki’s eerste MotoGP-wereldkampioen. De laatste Suzuki-coureur die de titel met succes verdedigde in de belang- rijkste klasse, was in 1977 500 cc-coureur Barry Sheene. “Ik ben beter voorbereid dan vorig jaar, maar ik kan niet alles controleren”, meent Mir. “Vorig jaar heb ik alles gegeven en werd ik wereld­ kampioen, dit jaar is dat weer mijn missie. En met het pakket dat wij hebben... En als het dit jaar niet lukt, dan volgend jaar. Ik heb de tijd. Ik ben nog jong.” n FRANKIE CARCHEDI: “ZIJN FOCUSWAS ERVANAF DAG 1” Frankie Carchedi is Joan Mir’s crewchief sinds diens entree in de MotoGP. Vanaf de eerste ken- nismaking realiseerde de Brit zich dat hij met een zeer speciale rijder te maken kreeg, iets wat hij ook uitsprak naar de jonge Mir.“Ik weet niet of iedereen in hem geloofde, wij zeker wel.” Is Joan veranderd gedurende het afgelopen seizoen? “Ik geloof niet dat hij ook maar één klein beetje is veranderd sinds dat begin. Hij wist heel duidelijk wat hij wilde. Zijn focus was er al vanaf die eerste dag. En ik denk ook niet dat hij zijn benadering zal veranderen. Ik denk dat 2021 op sommige vlakken makkelijker zal zijn voor hem. Tenminste, dat hoop ik. Wat hem in het eerste jaar frustreerde, was dat hij als rookie nogal eens op niet al te nette wijze werd ingehaald, door ‘block passes’ of door hem simpelweg van de baan te rijden. Ik wil graag geloven dat hij nu het respect verdiend heeft dat zoiets niet snel meer zal gebeuren.” Wat is zijn sterke punt? “Hij is een ijzersterke remmer. Het is een kunst om later te remmen met minder remdruk, door de voorrem, de achterrem en je lichaam slim te gebruiken. Toen hij voor de eerste keer op de machine zat was alles geweldig, zelfs de aller- eerste zitpositie. Maar tijdens de test in Brno in 2019 – waar hij helaas later heel zwaar crashte – hebben we ook wat dingen geprobeerd, zonder dat hij daar om had gevraagd. Hij kwam terug in de pits en zei ‘wauw, dit is niet te geloven’. Vanaf dat moment begreep hij heel goed dat je veel kunt veranderen en verbeteren. Hij is toen ook veel meer zelf gaan aandragen en vragen. Hoe meer hij vorig jaar ook de elektro- nica begreep, hoe meer hij ook kon aangeven. Als rookie zijn dat dingen die in het begin heel moeilijk te begrijpen zijn. Je geeft de rijder dan wat jij denkt dat hij nodig heeft. Ik denk dat hij dit jaar op dat gebied nog verder gegroeid zal zijn. De stap vorig jaar was al heel groot ten opzichte van zijn rookie-seizoen. Zijn manier van racen is in dat jaar ook sterk verbeterd, van zijn strategie, het plannen van inhaalacties ten opzichte van een blauwe of een rode machine tot en met hoe hij met zijn banden omgaat.” Ook door concurrenten wordt de ‘familie­ sfeer’ bij Suzuki geroemd? Hoe is die ont­ staan? “Wij kunnen het heel goed vinden samen en op een gegeven moment was het zelfs zo dat we vonden dat we iets meer afstand moesten nemen. Maar we hebben veel gemeenschap- pelijke interesses, zoals onder meer karten. Het is heel belangrijk dat je goed met elkaar kunt opschieten, want je gaat ook mindere tijden meemaken en als je het goed met elkaar kunt vinden, kom je daar ook makkelijker doorheen. Als er vorig jaar al druk was, was de druk van Covid het grootst, want je wist: als één iemand het heeft, kan dat zomaar doorgegeven wor- den aan anderen. Die druk nammisschien de andere druk enigszins weg.” Schuilt er een gevaar in een te nauwe relatie tussen rijder en crewchief? “Het heeft in ons voordeel gewerkt. Ik heb meteen gezegd dat we altijd eerlijk naar elkaar moeten zijn. Is hij niet snel genoeg, dan zeg ik het eerlijk. Is de motor niet goed genoeg, dan moet hij dat aan durven geven. Die eerlijkheid heeft ons alleen maar geholpen. Zelfs met de druk van het kampioenschap... Hij is heel relaxed. Op de avond voor de race in Valencia zouden we in zijn motorhome de wedstrijd voorbespreken, maar uiteindelijk hebben we die avond allebei een kart besteld! Geen idee hoe het zover kwam!”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3