MotoPlus 06 - 2021
INTERVIEW JOAN MIR 86 MOTOPLUS INTERVIEW van. Maar de races en de druk... Als het je werk wordt, is het minder leuk. Zo is het nu eenmaal.” In 2015 debuteerde Mir in Phillip Island op het wereldtoneel, een jaar later won hij zijn eerste Moto3-Grand Prix en in 2017 was hij in tien van de achttien races de beste; een nog niet eerder vertoonde dominantie in de lichtste klasse. Op 15 november 2020 voegde hij er een sensationele tweede wereldtitel aan toe. Gedurende een hectisch seizoen dwong Mir veel respect af onder zijn collega’s en de op twee na jongste rijder op de grid was een terechte wereldkampioen. Zijn twee wereld titels zijn wel te vergelijken, vindt Mir. “Mijn eerste jaar in het Moto3-kampioenschap reed ik op KTM en het eerste deel van het seizoen was verre van makkelijk. Dat was te vergelijken met mijn eerste MotoGP-seizoen. Het tweede deel van het eerste jaar in de Moto3 werd ik com- petitief en won ik mijn eerste Grand Prix (op de Red Bull Ring in 2016, red.). In het tweede jaar was het voor mij een verrassing dat ik voor de titel vocht. Nou ja, niet echt vechten; ik won bijna alles. Ik had verwacht mee te doen voor de titel, maar dit was niet meedoen, dit was: ik win en dat is het dan. In de MotoGP was het vergelijkbaar, want ik was verrast dat ik mee- deed voor het kampioenschap. Maar het was wel anders dan in de Moto3, want daar was ik veel beter dan de rest. In de MotoGP won ik niet vanwege mijn snelheid, maar dankzij andere dingen. Je moet weten hoe je zo kunt winnen en ik geloof dat het zo zelfs nog moeilijker is. We werden kampioen in een heel onvoorspel- baar seizoen en vanaf nu, met de titel in onze bagage, wordt het anders. We beginnen het nieuwe seizoen als titelkandidaat, omdat we al een titel hebben.” Terwijl de allround Suzuki met Mir als stuur man uiteindelijk het beste pakket bleek in 2020, was ook duidelijk dat de GSX-RR tijdens de kwalificaties nauwelijks zijn tanden liet zien. Mir’s ‘gemiddelde’ startpositie was 9,57, met een derde plaats in Oostenrijk als hoogste plek op de grid en de twintigste bij de laatste GP in Portugal – toen Mir de titel al veiliggesteld had – als dieptepunt. “Dat was heel frustrerend”, zegt Mir over zijn tijdtrainingen. “In de vrije trai- ningen was ik er telkens bij in de top 3 en top 5 en dan, als je de banden meer moet gebruiken en moet meedoen voor de pole, waren we er niet. Het was niet zo dat we er de ene race bij stonden en de volgende race niet, nee, we waren nóóit goed genoeg voor de pole, we waren nóóit snel genoeg voor de eerste rij. Dat is het eerste wat we moeten verbeteren: zorgen dat we een machine krijgen waarmee we mee kunnen doen voor de pole.” Vanwege de door de fabrikanten overeenge- komen ontwikkelingsstop voor de blokken in 2021 zal het vermogen van de Suzuki in ieder geval niet spectaculair stijgen, weet ook Mir. “Onze motor is niet de snelste, maar ook niet de langzaamste. We hebben nog ruimte om de machine te verbeteren. Er zijn fabrikanten die er slechter voor staan dan wij, dat is zeker. Wij hebben een uitgebalanceerde machine. En als het ons lukt om andere dingen dan het blok te verbeteren, dan denk ik dat we nog sterker zul- len zijn dan vorig jaar. Vorig jaar zagen we veel gelijkheid tussen de verschillende machines. Ik denk dat dat niet anders wordt. Wij waren eigenlijk overal competitief en ik denk ook niet dat we dat gaan verliezen.” De hoop op een normaal seizoen zonder beper- kingen heeft Mir inmiddels wel opgegeven. “Vorig jaar hebben we ons altijd heel strikt aan alle (corona-)maatregelen gehouden en bracht de hele situatie stress met zich mee. Nu ben ik wat relaxter. Maar ik ben ervan overtuigd dat de nachtmerrie terugkeert als het seizoen begint. Zo zal het voor iedereen zijn. We zullen streng moeten blijven voor onszelf, want het mag ons geen punten kosten.” Na de verrassende titelwinst van Suzuki kwam in januari het zeer verrassende nieuws dat teammanager Davide Brivio Suzuki ging verlaten om Race Director te worden bij het Opgejaagd door Aleix Espargaro en Andrea Dovizioso is Mir op weg naar de wereldtitel, tijdens de Grand Prix van Valencia, een week na zijn eerste MotoGP-zege. Tijdens de ‘wintertest’ in Qatar stapte Mir voor het eerst op de geüpdatete versie van de GSX-RR. Ook was onderaan de kuip een nieuwe teamsponsor te zien.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3