MotoPlus 06 - 2021

OCC ASION MOTOPLUS 79 Het concept van het extreem diepe frame met sterk gekantelde cilinderbank stamt af van de Honda Integra scooter. Marktsituatie Bezichtiging Van Honda’s ‘bestseller’ zijn er sinds 2014 flink wat verkocht. Niet vreemd dus dat ze op de tweedehandsmarkt goed vertegenwoordigd zijn. Mede omdat beginners en heropstappers hun NC, na een eerste oriëntatie- en garantieperiode, te koop zetten om op zoek te gaan naar een grotere en snellere machine. Als gevolg hiervan is een gebruikte NC-X met relatief weinig kilometers eenvoudig te vin- den. Vaak liggen de prijzen voor deze exemplaren rond de 7.000 à 8.000 euro. Machines met DCT-bak kosten als gebruikte exemplaren net iets meer (ongeveer 500 euro), maar zijn wat stabieler in waarde. Goedkopere aanbiedingen van NC’s met een hoge kilometerstand onder de 4.000 euro zijn daarentegen uiterst zeldzaam. Belangrijkste kenmerk bij de NC750X is de bewezen tweecilinder in het voor­ onder. Zuigers, drijfstangen en andere delen van de bovenliggende kleppentrein zijn afkomstig van de vier-in-lijn van de kleine Honda Jazz auto. Een levensduur van 50.000 kilometers moet dan ook prima te doen zijn. Klinkt de krachtbron bij het maken van een proefrit goed? Dan is de kans op problemen klein. Daarom is het meestal voldoende om alleen wat extra te letten op het frame, de kuip en de uitlaat. Precies de plekken die beschadigd raken als de motor door een wat onervaren of onvoorzichtige vorige eigenaar op één oor is gelegd. Modelhistorie 2014: De NC750X lost met 75 cc extra zijn voorganger af. Vier millimeter boring extra betekent 7 pk (8 Nm) extra, met daarnaast een extra balansas en secundaire over­ brenging. Eveneens nieuw is de einddemper, verstelbare remhendel en versnellingsindicator. Prijzen: € 7.999,- (zonder DCT) / € 8.799,- (met DCT). 2016: Led-verlichting voor en achter, nieuwe voorvork, slankere aankleding, hoger windscherm (+7 cm), lichtere uitlaat. Bij DCT: verbeterde elektronica. In het grotere opbergvak (22 in plaats van 21 liter) past nu bijna elke helm. Prijzen: € 8.299,- (zonder DCT) / € 8.999,- (met DCT). 2018: Het maximum toerental gaat van 6.500 tpm naar 7.500 tpm. Prijzen: € 9.599,- (met DCT) / zonder DCT n.b. 2020: de NC750X blijft onveranderd. Prijzen: € 9.558,- (zonder DCT) / € 10.558,- (met DCT). 2021: Honda verlaagt de prijzen en hoopt daarmee een verkoopstijging van 40% te realiseren. Prijzen: € 8.799,- (zonder DCT) / € 9.999,- (met DCT). Ongebruikelijk: de tank zit onder het passa­ gierszitje. Lastig als je daar je rugzak aan vastgebonden hebt, maar… …daarom heeft Honda vóór je buik een opbergvak gecreëerd, daar waar normaal gesproken de tank zit. De DCT-bak schakelt in de Drive-modus laag en in de Sport-modus wat hoger in toeren. Ook geschikt voor offroad-bestemmingen: De X kan ook goed overweg met gravel­ wegen!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3