MotoPlus 06 - 2021
OCCASION HONDA NC750X 78 MOTOPLUS OCC ASION Deze motor bijt niet. Misschien een wat vreemde uitspraak, maar het past perfect bij de NC750X, want de Honda is een echte alle- mansvriend. Ook voor motorrijders die voor het eerst opstappen. Hoewel de X-variant van de NC net zo veel weegt als de Honda Africa Twin, wordt de motor niet als een volwassen reismotor gezien. Jammer, want dat kan hij prima. Met een 30 mm langere veerweg, een hoog stuur en hoge ruit onderscheidt hij zich ook van de eveneens bij (her)opstappers popu- laire S-versie. Dat hoge heeft ook een klein nadeel, want motorrijders die minder groot van stuk zijn kunnen de X beter aan zich voorbij laten gaan. Motorrijders tussen de 1,75 en 1,95 meter lang voelen zich heerlijk thuis op de NC750X. Ook het blok valt op door zijn vriende- lijkheid, en de brave en homogene vermogens afgifte in de Drive-modus als ook de DCT-ver- snellingsbak aan boord is, die erg populair is Praktisch of exotisch? Honda’s NC staat voor ‘new concept’ en is beide. Een eigenzinnige mix van een avonturier, een alledaagse machine en scooter, die verrassend harmonieus werkt. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Flash Art (3), Honda (2), Jörg Künstle (1) ECHTE ALLEMANSVRIEND Technische gegevens (Honda NC750X) Vloeistofgekoelde viertakt tweecilinder lijnmotor, 745 cc, 40,3 kW (55 pk) bij 6.250 tpm, 68 Nm bij 4.750 tpm, stalen buizenframe, telescoopvork, monoschokdemper, veerweg v/a 137/150 mm, wielbasis 1.535 mm, zithoogte 820 mm, band voor 120/70/ZR17, band achter 160/60/ZR17, schijfrem v/a 320/240 mm, rijklaar gewicht 230 kg, tankinhoud 14,1 liter, topsnelheid 170 km/uur, 0-100 km/uur 5,4 sec, verbruik (secundair) 1 op 31,2. Eerste Test MotoPlus 4/2014 bij tweedehands kopers. Afhankelijk van de gekozen modus (‘Drive’ of ‘Sport’), schakelt hij automatisch naar een lagere of hogere versnel- ling. Maar als je dat wil, kan het ook handmatig. Over het algemeen is het echter een motor die liever wandelt dan rent. De harmonieuze, goed uitgebalanceerde bouw (laag zwaartepunt) in combinatie met de goede remmen, wekken veel vertrouwen. Verder is de motor opvallend zuinig, zeer betrouwbaar en solide. Kortom, een fraai totaalpakket met precies die zaken die de NC zo gewild maken, en niet alleen bij beginners. De X is daarbij de meer toergerichte variant met een uitstekende windbescherming en prima bagagemogelijkheden. Van plan een lange tour of reis te maken? Dat kan zeker met deze motor! n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3