MotoPlus 06 - 2021
VERZAMELAAR PAUL KUIPHUIS REPORTAGE een AJS, en maar sleutelen en rijdend proberen te houden. Die AJS heb ik overigens gereden tot hij van pure ellende in de fik vloog.” Na het oude spul om te ‘oefenen’, kwamen de Japanners in beeld. “Als ik naar school ging op mijn fietsje, reed ik altijd langs de motor zaak van Henk Oude Avenhuis in Almelo. Hij was Honda-dealer en had altijd zúlk prachtig spul in de zaak staan… Ik stond dan gewoon zomaar een uur voor het raam te staren naar een Black Bomber en al dat andere moois. Mijn eerste motor kwam dus al rap, een Yamaha AS 1, 125 cc. Die kocht ik van mijn krantengeld op mijn 17e en daar reed ik gewoon mee naar school. Komt er op een gegeven moment een agent naast me staan: ‘O jongen, wat heb jij een mooi bromfietsje!’ Daar kwam ik mooi mee weg natuurlijk. En verder maar dromen van motorfietsen. Van een Suzuki T500 Cobra bij voorbeeld. De eerste 500cc tweecilinder twee takt die ook nog eens behoorlijk betrouwbaar was. Een kanon! Die kwam er ook, zij het met wat tussenpozen. Na de Yamaha kwam er eerst een 250cc Kawasaki, toen een 350cc Honda en tenslotte de Suzuki T500. En die eerste Yamaha? Die heb ik gelukkig nog steeds.” The widowmaker De basis voor een leven lang Japanners was dus al vroeg gelegd, maar waarom eigenlijk? “Tja, ik vond het design heel mooi en ze stonden bekend als betrouwbaar, maar het had ook een financiële reden. In die tijd, begin jaren ’70, kon je voor betrekkelijk weinig geld een Japanse motor kopen met wat ervaring. Modellen die nu serieus geld waard zijn, gingen voor schap pelijke prijzen weg. Met een beetje kranten wijk kon je goed motorrijden. Toen ik eenmaal ging verzamelen en restaureren, kocht ik mijn motorfietsen voor weggooiprijzen. Die Black Bij het bouwen van de schuur dacht Paul nog dat hij hem nooit vol zou krijgen. Inmiddels staat het privémuseum vol met prachtige machines en past er haast niets meer bij. Aan de muur hangt een Honda C114. Tijdens het restaureren van de Kawasaki H2 Mach III kwam Paul er achter dat het zijn oude motor was. REPORTAGE MOTOPLUS 75 »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3