MotoPlus 06 - 2021
HOGE TOERENTALLEN TECHNIEK TECHNIEK MOTOPLUS 69 Onder volle acceleratie wordt het bovenste kettingdeel sterk gespannen. In elk geval kunnen de kettingschakels zich na het passeren van het voortandwiel heel even ontspannen. eigen vermogensmeting, kunnen we niet met zekerheid zeggen wat de betere strategie is. Aangezien het laatste stuk voor het rempunt echter rechtopstaand wordt afgelegd, neemt de effectieve omtrek van de achterband toe en wordt de totale gearing langer. Dus laten we de Ducati in z’n vijf staan. Door het opschakelen naar de vierde ver- snelling is het toerental van het Honda-blok gedaald naar zo’n 13.000; het geleverde koppel ligt daar op 111 Nm. De primaire overbrenging met een verhouding van 1 op 1,63 verlaagt het toerental van de koppeling naar 7.975 toeren per minuut, waarmee het koppel aan de primaire versnellingsbakas rekenkundig komt op 181 Nm. Daarvan neemt de wrijving in de tandwieloverbrenging 2% weg, waardoor er 177 Nm overblijft. Het tandwielpaar van de vierde versnelling verlaagt het toerental en verhoogt het koppel vervolgens met een factor 1,478, wederom minus 2%. Dat geeft 5.396 toeren en 256 Nm aan de uitgaande as van de versnellingsbak (dus het voorkettingwiel). Door de secundaire kettingoverbrenging met een reductie van 2,5 daalt het toerental verder naar 2.158 tpm en het koppel neemt toe tot 640 Nm. Daar gaat 1,6% vanaf door de wrijving in de ketting, waardoor er circa 630 Nm aan het achterwiel (of beter gezegd de achteras) wordt geleverd. De Ducati heeft vanwege zijn achter uitdraaiende krukas een extra tussenas nodig, waardoor hij bij de krachtsoverbrenging van krukas naar koppeling niet 2% maar 4% verliest (de overbrengingsverhouding naar de tussenas is overigens verwerkt in de totale primaire overbrengingsverhouding van 1 op 1,8). Aan de uitgaande versnellingsbakas is het koppel 238 Nm, aan de achteras 656 Nm. De twee motoren hebben dezelfde achterband- maat, dus dezelfde omrekenfactor naar de aan- drijfkracht in het contactvlak met het wegdek. Op de laatste meters accelereert de Ducati dus theoretisch iets sneller dan de Honda; in feite simpelweg omdat hij op dat moment meer vermogen levert. De Honda haalt voor het remmen een gemeten snelheid van 272 km/uur; de Ducati zal op dat punt niet zo heel veel harder gaan, aangezien bij die snelheid zoveel meters worden gemaakt dat je slechts zeer kort van een accelera- tievoordeel gebruik kunt maken. De trekkrachtgrafieken hebben overigens vanaf circa 265 km/uur een afwijking. De reden hebben we al genoemd: door het oprichten van de motoren wordt de effectieve bandstraal groter en de gearing dus langer. De Fireblade en de Panigale V4R heb- ben nog een overeenkomst: vanaf het rempunt tot aan de binnenkant van de hairpin worden ze met alles wat de remmen en banden aankunnen afgeremd tot 43 km/uur. Dat geeft een enorme belasting op de remmen en het rijwielgedeelte. Maar dat is weer een ander verhaal. n • Basis van de berekeningen: Ducati: V4-configuratie, boring x slag 81,0 x 48,4 mm, 997,6 cc, zuigergewicht (met pistonpen en zuigerveren) 240 g. Honda: vier-in-lijn, boring x slag 81,0 x 48,5 mm, 999,7 cc, zuigergewicht (met pistonpen en zuiger veren) 243,6 g. Achterband: Michelin Power Performance, 200/55 ZR17, omtrek bij 38,5° hellingshoek 193,5 cm. • Max. vermogen: 163,5 kW (221 pk) bij 15.250 tpm 156,5 kW (213 pk) bij 14.000 tpm • Vermogen aan de achterband: 148,9 kW (202,5 pk) bij 15.250 tpm in de vijfde versnelling 147,5 kW (200,6 pk) bij 14.000 tpm in de vierde versnelling • Max. koppel: 112 Nm bij 11.500 tpm 112 Nm bij 12.200 tpm • Max. krukastoerental: 16.000 tpm (267 omwentelingen per seconde) 15.000 tpm (250 omwentelingen per seconde) • Toerental koppeling*: 8.333 tpm; 9.202 tpm • Toerental voorkettingwiel in zesde versnelling*: 6.667 tpm; 7.580 tpm • Toerental achterwiel**: beide 2.171 tpm • Arbeidsslagen per cilinder*: beide 125 per seconde • Openingstijd van de inlaatkleppen*: 0,002744 s 0,002756 s • Benzineverbruik*: circa 0,004 l/s • Gemiddelde zuigersnelheid*: 24,20 m/s (87,12 km/uur) 24,25 m/s (87,30 km/uur) • Max. zuigersnelheid*: 38,01 m/s (135,8 km/uur) 38,09 m/s (137,1 km/uur) • Maximale zuigerversnelling*: 59.711 m/s 2 59.834 m/s 2 • Massakracht van de zuigers*: 14.332 N 14.578 N • Omtreksnelheid van de ketting**: 85,6 km/uur 81,6 km/uur • Temperatuur van de achterband**: 125 °C • Werkelijke omtreksnelheid van de achterband onder hellingshoek**: circa 263 km/uur VERDERE TECHNISCHE GEGEVENS *bij 15.000 tpm krukastoerental **bij 252 km/uur
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3