MotoPlus 06 - 2021
TECHNIEK HOGE TOERENTALLEN Achterband: plat af in bochten en draait door slip ook rechtuit sneller dan de feitelijke rijsnelheid TREKKRACHT Dit is de aandrijfkracht die de achterband op het wegdek moet overbrengen. Deze volgt uit het koppel aan de achteras en de effectieve bandstraal. Die straal verandert voortdurend onder invloed van hellingshoek en verschil- lende belastingen (bij maximale acceleratie in de lagere versnellingen staat bijvoorbeeld al het gewicht op de achterband). We bena- drukken dat deze trekkrachtgrafieken voor de Parabolica in Hockenheim alleen goed kloppen voor het gebied tot 260 km/uur. Daarboven wordt de trekkracht van beide motoren in dezelfde mate minder door het oprichten van- uit de bocht en de daardoor groter wordende effectieve bandomtrek. 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 220 240 260 280 300 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000 2100 2200 2300 2400 Snelheid in km/uur Trekkracht in N Honda CBR1000RR-R trekkracht in 4e versnelling Ducati Panigale V4R trekkracht in 5e versnelling Ducati: fabrieksopgave; Honda: MotoPlus-meting 66 MOTOPLUS TECHNIEK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3