MotoPlus 06 - 2021
64 MOTOPLUS TECHNIEK Primaire transmissie en versnellingsbak: elke overbrenging verlaagt het toeren tal en verhoogt het koppel KOPPEL Van 12.000 tot 14.000 toeren ligt het koppel van de Ducati weliswaar ietsje onder dat van de Honda, maar boven de 14.000 valt het minder snel terug – en dus blijft het vermogen langer stijgen. Daar komt bij dat de Ducati in z’n vijfde versnelling nog altijd korter gegeard is dan de Honda in z’n vier, en hij in dezelfde versnelling dus beduidend meer trekkracht aan het achterwiel geeft. Door de schaalverdeling van de koppelwaarden in deze grafiek (die niet bij nul begint) worden de verschillen overigens wel sterk uitvergroot, waardoor ook de kop- peldip van de Honda vanaf 6.000 toeren erg prominent naar voren komt. Hij lijkt overigens iets te hoog in toeren te liggen voor een opzettelijk voor de geluidsmeting ingeprogrammeerde dip. De koppelkromme van de Ducati heeft een mooi vloeiend verloop, als deze door de fabriek aangeleverde curve klopt. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 60 65 70 75 80 85 90 95 100 105 110 115 120 Motortoerental x 1.000 tpm Koppel in Nm Honda CBR1000RR-R 112 Nm bij 12.200 tpm Ducati Panigale V4R 112 Nm bij 11.500 tpm Ducati: fabrieksopgave; Honda: MotoPlus-meting TECHNIEK HOGE TOERENTALLEN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3