MotoPlus 06 - 2021
TECHNIEK MOTOPLUS 63 Krukas: 250 omwentelingen per seconde VERMOGEN Ondanks alle verschillen in constructie liggen de vermogenskrommen opvallend dicht bij elkaar, wat wel aangeeft hoe dicht deze twee motoren tegen de huidige limiet aan zitten. Ze hebben ook dezelfde boring x slag, waardoor het klep oppervlak en het toerenbereik in principe ver- gelijkbaar zijn. De Ducati heeft echter grotere inlaatkleppen (34 tegen 32,5 mm) en samen met de desmodromische bediening geeft dat een betere vullingsgraad boven de 14.000 toeren. Dat geeft een hoger vermogen en tevens de mogelijkheid om in een gegeven rijsituatie twee keer schakelen te besparen, omdat het V4-blok tot 16.000 toeren kan worden doorgetrokken zonder dat het vermogen sterk terugloopt. 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk 220 230 200 210 190 180 170 160 150 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 30 20 Ducati Panigale V4R 162,5 kW (221 pk) bij 15.250 tpm Honda CBR1000RR-R 156,5 kW (213 pk) bij 14.000 tpm Ducati: fabrieksopgave; Honda: MotoPlus-meting
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3