MotoPlus 06 - 2021
TECHNIEK HOGE TOERENTALLEN 62 MOTOPLUS TECHNIEK De CAD-simulatie van de klep en de vrije klepdoorlaat geeft aan waar de stromingssnelheden in het verloop van de klep opening het hoogste zijn – dat zijn de rood gekleurde gebieden. Duidelijk her- kenbaar als cirkelvormige vlakken zijn de gebieden waar de klepsteel als ‘windbeschutting’ werkt en hij de stroming belem- mert. De langzame blauwe gebieden zijn te verklaren doordat de luchtstroom bij heel kleine klepopeningen extra sterk wordt omge- bogen door de klepschotel. In de grafiek rechts heeft Ducati het ontstekings-BDP (bovenste dode punt) van de eerste cilinder op nul graden gezet; de inlaatslag begint dus kort voor het tweede BDP bij 360 graden en eindigt lang na het ODP (onderste dode punt), dat bij 540 graden wordt doorlopen. Hockenheim, het lange circuit. We komen uit de snelle eerste rechterbocht na start/finish met al het geweld waartoe een moderne 1000 op racebanden in staat is. We zitten op een Ducati Panigale V4R en een Honda Fireblade triple-R. Vlak voor het midden van de bocht hebben we het gas open gedraaid en accelere- ren nu met flinke hellingshoek hard richting de volgende krappe rechterbocht. Laat remmen en dan op de Ducati terugschakelen naar de tweede versnelling, op de Honda zelfs naar z’n één, en over een lichte hobbel insturen naar de binnenkant van de bocht. Meteen weer gas erop, maar zoveel mogelijk rechts blijven en dan de machine onder lichte acceleratie snel omgooien naar links. Dan gaat het volgas rich- ting de binnenzijde van de beginnende para- bolische linkerbocht, vervolgens laten we de Het motorblok van de CBR-RR-R is het eerste Fireblade-blok met klepslepers. Veel compo nenten zijn voorzien van een DLC-laagje, vandaar de zwarte kleur (boven). Van alle straat motoren komt het blok van de Panigale V4R nog het dichtst in de buurt van echte MotoGP-motorblokken (links). Ducati Panigale V4R Honda CBR1000RR-R Fireblade SP Hoe groot is de aangezogen luchthoeveelheid en de aanzuigsnelheid? Maximaal aangezogen luchthoeveelheid: circa 250 l/s. Maximale snelheid van de luchtstroom: circa 150 m/s. Pas na de helft van de lichthoogte wordt de stroming in het blauwe gebied sneller. Fabrieksopgave 0 45 90 135 180 225 270 315 360 405 450 495 540 585 630 675 720 -100 0 100 200 300 Krukasomwentelingen in graden Luchthoeveelheid in l/s Ducati Panigale V4R Aangezogen luchthoeveelheid »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3