MotoPlus 06 - 2021
DE COMFORTABELSTE MOTORFIETSEN TEST TEST MOTOPLUS 49 Na een lange pauze was er vanaf 2010 met de nieuwe Super Ténéré weer sprake van een echte Dakar-flair bij Yamaha. Net als bij de destijds even eens op de markt zijnde eencilinder-Ténéré lag ook bij de 1200 de nadruk op reizen en niet op offroad-gebruik. De Super Ténéré overtuigt met zijn onverwoestbaarheid, comfort en rijke uitrusting. Andere pluspunten zijn de enorme rijstabiliteit, de onopvallende cardanaandrijving en de verstelbare ruit. Toch is de Super Ténéré altijd in het zware allroad-hokje geplaatst geweest. In de praktijk is het forse gewicht van 270 kilo dank zij de uitstekende balans nooit storend, maar offroad vraagt die massa een specifieke rijstijl en een ervaren hand. Volledig zonder zorgen is de dikke paralleltwin, die door zijn kruktapverzet klinkt als een V-twin. Het blok staat als bijzonder goedmoedig bekend, maar niet per se als een krachtbron die ook emotioneert en je weet te pakken. Het sluit in ieder geval goed aan bij het karakter van de Super Ténéré. ‘First Edition’- en later ‘Worldcrosser’-modellen waren standaard rijker uitgerust. Zijkoffers, handkappen en motorprotectie zijn probleemloos achteraf te monteren en maken de twin nog beter geschikt voor een avontuurlijk getinte verre reis. De grootste model-update vond in 2014 plaats en bracht ook de ZE-uitvoering met elektrisch verstelbare vering voort. Motorblok, ruit, zitpositie en andere kleinere zaken werden gemodificeerd. Een bestseller werd de zeer betrouwbare en waardevaste allroad echter nooit. Afgelopen modeljaar stond de 1200 voor het laatst op de modellijst. Gebruikt is de Super Ténéré er vanaf zo’n € 6.000,-. Voor bouwjaren vanaf 2014 moet je op bedragen boven de 10.000 euro rekenen. Technische gegevens: paralleltwin, 1.199 cc, 110 pk bij 7.250 tpm, 114 Nm bij 6.000 tpm, veerweg v/a 190/190 mm, gewicht 267 kg, max. belading 203 kg, zithoogte 845-870 mm, tankinhoud 22,6 liter, verbruik secundair 1 op 20,0, topsnelheid 210 km/uur. Yamaha XT1200Z Super Ténéré Wie een robuuste reispartner met uitstekende manieren zoekt, moet deze ondergewaardeerde allroad echt op zijn shortlist zetten. Een productieperiode die meer dan twintig jaar omvat, zegt natuurlijk wel iets over de kwaliteit. De sterkste punten van de FJR zijn altijd de prima stroomlijn met dito windprotectie, de onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving en aangename zitplekken voor rijder en passagier geweest. En niet in de laatste plaats is ook de daadkrachtige viercilinder-krachtbron met zijn soepele vermogensafgifte een overtuigende factor in het geheel geweest. Comfort-features als standaard handvatverwar ming (vanaf 2007), elektronisch verstelbare vering (vanaf 2013), bocht verlichting en een zes- in plaats van vijfversnellingsbak (vanaf 2016) zijn in het geval van de FJR afhankelijk van het bouwjaar en bepalen mede de prijs. Over het algemeen geldt dat de updates door de jaren heen de FJR fris en competitief hebben gehouden. Vanaf 2003 ABS, in 2004 stan daard zijkoffers; stroomlijn, ruit en ABS zijn door de jaren heen voort durend aangepast en verbeterd. Tegenwoordig staat de FJR voor een vanafprijs van € 18.999,- bij de dealer, maar op de occasionmarkt kun je ook goed terecht voor een FJR. De flink gemodificeerde modellen vanaf bouwjaar 2013 zijn er voor bedragen vanaf zo’n 10.000 euro, eerdere bouwjaren zijn er vanaf drie mille. Ongeacht bouwjaar hebben occasion kopers altijd een hoge tegenwaarde. Ondanks de 300 kilo gewicht kan deze GT van Yamaha heel dynamisch worden gereden, mede ook door de goede gewichtsverdeling. De belangrijkste competentie van de FJR is echter zonder zorgen kunnen reizen. En dat geldt zeker ook voor de robuuste techniek, die bij regelmatig onderhoud echt als probleemloos te boek staat en extreem hoge kilometerstanden mogelijk maakt. Hij is nog steeds nieuw te koop, Yamaha’s oer-toermachine, maar ook als occasion is de FJR1300 een geliefde bestseller. Yamaha FJR1300 Technische gegevens: viercilinder-lijnmotor, 1.298 cc, 146 pk bij 8.000 tpm, 138 Nm bij 7.000 tpm, veerweg v/a 135/125 mm, gewicht 303 kg, max. belading 201 kg, zithoogte 795-815 mm, tankinhoud 25 liter, verbruik secundair 1 op 18,2, topsnelheid 245 km/uur. OCCASIONTIPS tot 10.000 euro:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3