MotoPlus 06 - 2021
DE COMFORTABELSTE MOTORFIETSEN TEST TEST MOTOPLUS 47 BMW R1250GS Technische gegevens: tweecilinder-boxermotor, 1.254 cc, 136 pk bij 7.750 tpm, 143 Nm bij 6.250 tpm, veerweg v/a 190/200 mm, gewicht 249 kg, max. belading 216 kg, tankinhoud 20,0 liter, verbruik secundair 1 op 20,8, topsnelheid 219 km/uur. Prijs: NL € 20.200 / B € 17.290. Dit zal geen verrassing zijn, want de GS staat bekend als de meest comfortabele allroad. Maar ook het tweede deel van de typeaanduiding wordt overtuigend ingevuld. En daarnaast is de GS ook in heel veel andere dingen heel erg goed. Natuurlijk, schrijven over de kwaliteiten van BMW’s bestseller is een beetje water naar de zee dragen. Alles is er al duizenden keren over gezegd en geschreven, door ons en door vele anderen, en maakt de stapel opmerkingen met ‘Jullie zitten toch bij BMW in de zak’ alleen maar groter. (Meer)prijspolitiek, design, imago, uitstraling: allemaal zaken die je niet alleen als BMW-hater kunt bekritiseren. Maar als een legertje BMW-ingenieurs zich jarenlang in de ontwikkelingscatacomben van het Beierse hoofdkwartier opsluit, komt er uiteindelijk iets heel overtuigends op de markt. Ergono mie: een mega-supermoto met twee enorm comfortabele zitplekken, voor de rijder ook in hoogte verstelbaar. Veercomfort: met de optionele semi-actieve vering Dynamic-ESA (uitdaging: op straat een GS met conventionele vering zoeken), Telelever, die wielophanging en demping aan de voorzijde scheidt, en de enorme veerwegen zeggen alles. Draai-eigenschappen: een boxer wordt vaak als de saaiste twin-configuratie bestempeld, omdat deze in akoestische en mechanische zin nau welijks van zich laat horen. En juist dat maakt het tot de comfortabelste twin-configuratie. Windprotectie: ruit met de hand op de juiste hoogte instellen en het past bij vrijwel ieder een. Net als bij de K1600GT uit hetzelfde huis overtuigt de enorme bandbreedte bij dit con cept misschien nog wel meer. Je kan desge wenst ontspannen glijden als op een vliegend tapijt of in de Alpen juist supersports als ont bijt verschalken. En als dat saai begint te wor den, pak je letterlijk een geitenpad terug naar huis. Naar wens met alle elektronica-voodoo die er tegenwoordig is, maar altijd moeiteloos en zonder zorgen. Een behoorlijk comfortabele uitgangspositie dus. Kawasaki Versys 1000SE Grand Tourer Technische gegevens: viercilinder-lijnmotor, 1.043 cc, 120 pk bij 9.000 tpm, 102 Nm bij 7.500 tpm, veerweg v/a 150/152 mm, gewicht 263 kg, max. belading 206 kg, tankinhoud 21,0 liter, verbruik secundair 1 op 20,0, topsnelheid 217 km/uur. Prijs NL € 19.698 /B € 18.898. Never judge a book by its cover. Dit is noch een crossover noch een allroad, maar Kawasaki’s huidige super-toermachine. Voor comfortgerichte vrienden van het gilde der hoogpoters met een uitgesproken afkeer van tweecilinders is deze Versys hét alternatief. Verbazingwekkende parallellen tussen de BMW K1600GT en de Honda GoldWing. Een BMW GS die ondanks zijn uitstekende reiskwaliteiten ook in woon-werkverkeer en in licht terrein goed uit de voeten kan. Maar de Kawasaki Versys heeft de focus volledig op C-O-M-F-O-R-T, met hoofd letters inderdaad. Deze motorfiets is voor niets anders dan reizen op de wielen gezet. De naam van deze met koffers uitgevoerde versie zegt het eigenlijk al. Neem plaats op de gemeten 263 kilo wegende machine en je merkt direct dat je de crossover-look met een korreltje zout moet nemen. Het stuur komt uitnodigend naar je toe, alsof je op een klassieke toermachine zit. Heel anders dan op BMW’s zo succesvolle all road, maar zeker niet minder aangenaam. Wat draai-eigenschappen en windprotectie betreft zelfs nog aangenamer. De viercilinder doet zijn werk zoals alleen een vier-in-lijn dat kan, alleen rond de 6.000 toeren is een lichte vibratie voel baar. Geen probleem eigenlijk, maar toch tik je dit toerental in de praktijk nogal eens aan. Het vermogen is weliswaar ruim afdoende, maar je mist misschien net even wat punch vanuit de lagere toerentallen. En juist dat is in dit seg ment zo geliefd. De enorme ruit doet verlangen naar verre reizen, maar kan alleen in stilstand worden versteld. De elektronische vering is aan de stugge kant, maar met name in de zachtste modus (Rain) is het heerlijk soepel en ontspan nen toeren. Dat gaat dan wel een klein beetje ten koste van vermogen en stabiliteit. Overi gens kun je in de vrij programmeerbare modus ‘Rider’ je eigen setting uitvogelen. In langzame passages is de Versys opvallend handzaam, maar een klein scheutje extra stuurprecisie zou geen kwaad kunnen. Hoe dan ook, een echte aanrader voor de comfort-rijder. Comfort- score 100 Comfort- score 99 COMFORTKONINGEN: VANAF 16.000 EURO
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3