MotoPlus 06 - 2021

DE COMFORTABELSTE MOTORFIETSEN TEST TEST MOTOPLUS 45 Honda GoldWing Tour DCT Lang was er geen motorfiets zo comfortabel als de GoldWing. Maar toen kwam die dikke BMW. Maar je zorgen maken om het comfort in het zadel van deze Honda is absoluut niet nodig. Tijd voor het origineel. Comfort op de motor en GoldWing, dat waren altijd synoniemen. Daar heeft ook de afvalkuur van 40 kilo in 2018 niets aan veranderd. GoldWing blijft GoldWing en dat betekent optimaal ontstressen. Afgezien van het duocomfort (kijk alleen maar eens naar die topkoffer-troon) is de K1600GT op alle com­ fortcriteria van hetzelfde kaliber of zelfs beter, en toch speelt de Honda die comforttroef veel consequenter uit. Dat komt natuurlijk in de eer­ ste plaats door de haast fameuze kwaliteiten, maar met name door het hele wezen van de GoldWing. Waar de BMW met zijn rijdynamiek het lustcentrum van zijn berijder kietelt, strijkt de Honda alles met een enorme lading diep­ gaande ontspanning glad. Ook de Honda kan veel sneller dan je zou denken, maar het ligt de zescilinder minder goed. Waarschijnlijk is dat de reden dat de GoldWing bij een gange­ tje van 180 km/uur tegen een denkbeeldige wand rijdt. Waarom al die hectiek, lijkt ’ie te willen zeggen. Geniet liever van de scheeps­ dieselachtige zescilinder-boxer, voel de zeven versnellingen van de DCT-versnellingsbak haast naadloos in elkaar overgaan en ervaar hoe de comfortabele vering alle ongemak gladstrijkt. Dan voel je ook de vele kilo’s van de dikke Honda als sneeuw voor de zon onder je verdwijnen. Dat is precies wat je van een consequent op comfort ontwikkelde motorfiets mag verwachten. Mis­ schien alleen nog een beetje meer bagage­ ruimte. BMW K1600GT Technische gegevens: zescilinder-lijnmotor, 1.649 cc, 160 pk bij 7.750 tpm, 175 Nm bij 5.250 tpm, veerweg v/a 115/135 mm, gewicht 334 kg, max. belading 206 kg, tankinhoud 26,5 liter, verbruik secundair 1 op 18,9, topsnelheid 250 km/uur. Prijs: NL € 29.800 / B € 26.100. Correctie: dan bedoelen we in dit geval wel de GTL-uitvoering van de K1600 met een nog betere ergonomie, topkoffer met ruggen­ steun, grotere ruit en nog meer features. Alleen is die GTL nog geen onderwerp in onze 1.000-punten-beoordeling geweest en dus staat op deze plek de ‘kleinere’ K1600. Dat ‘kleinere’ is gezien de 350 kilo gewicht van deze kolos dan weer niet helemaal de juiste woordkeuze. Maar ook deze variant heeft com­ forttechnisch een dikke 20 punten voorsprong op de beste modellen uit de goedkopere categorieën. De BMW levert op alle relevante testonderdelen uitstekende prestaties, maar staat met name wat ergonomie en draai-eigen­ schappen betreft op eenzame hoogte. Als er een geïntegreerde tv en koelkast op hadden gezeten, had je thuis heel wat apparatuur kun­ nen besparen. Of je nu naar de Noordkaap of Cabo de Roca wilt, geen reisdoel is te ver voor deze topper op zit- en comfortgebied. Al te lang hoeft de reis naar dat doel trouwens niet te duren, want de extreem soepele zescilinder lijnmotor duwt rijder, passagier en bagage desgewenst dusdanig krachtig voorwaarts dat het haast lijkt of je met een superbike onder­ weg bent. Enig minpuntje in dit geheel: de Goed, je hebt er haast een onbeperkt budget voor nodig, maar meer toermachine dan dit wordt het bijna niet. vertraagde gasaanname, want er is slechts één gasklep voor zes cilinders. Hoe dan ook, met 250 km/uur op de klok rechtop uit de wind zittend over de snelweg bij onze oosterburen scheren en naar wens ook de billen laten ver­ warmen; met de K1600 kan het. De zescilinder maakt een meer dan geslaagde spagaat tussen comfort van wereldklasse en dynamiek van wereldklasse. Voorwaarde is wel dat je ook een bankrekening van wereldklasse hebt. Technische gegevens: zescilinder-boxermotor, 1.833 cc, 126 pk bij 5.500 tpm, 170 Nm bij 4.500 tpm, veer­ weg v/a 110/105 mm, gewicht 375 kg, max. belading 205 kg, tankinhoud 21,1 liter, verbruik secundair 1 op 15,7, topsnelheid 180 km/uur. Prijs: NL € 38.398 / B € 32.499. Comfort- score 115 Comfort- score 109 COMFORTKONINGEN: VANAF 16.000 EURO

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3