MotoPlus 06 - 2021

TEST MOTOPLUS 43 BMW F850GS Maar bij BMW moet je wel eerst een kleine horde nemen voor je van dat zo geprezen comfort kunt genieten. En dan hebben we het niet over de beruchte prijspolitiek met allerlei accessoirepakketten. Nee, we bedoelen de zit­ hoogte. Met 860 millimeter kan niet iedereen daarmee overweg, maar kenmerkend voor BMW zijn hier af-fabriek ook weer alternatieven voor. Het wijkt in ieder geval wat af van de standaard in deze klasse. Daarnaast steekt de kleine GS zijn offroad-genen ook niet onder stoelen of banken. Die zijn duidelijk herkenbaar aan het 21-inch voorwiel en aan de behoorlijk lange veerwegen. Eenmaal op eenzame hoogte in het zadel vallen er maar weinig redenen te bedenken om weer af te stappen. Ergonomie en zitcomfort zijn ook bij duo-gebruik uitste­ kend en als je de portemonnee hebt getrokken voor de semi-actieve achterschokdemper, dan kunnen veervoorspanning en demping vanaf het stuur worden aangepast. Daarbij verlaat de hardware vanzelfsprekend nooit het pad der behaaglijkheid, maar zorgt juist voor meer Om de Duitsers kun je in dit overzicht niet heen. Je kunt ze veel voor de voeten werpen, maar een matig comfort hoort daar maar zelden bij. Voor deze midi-GS is dat niet anders. transparantie en wendbaarheid. Het brede stuur draagt aan dat laatste natuurlijk ook een steentje bij. Dat het krachtige blok voor een twin bijna opvallend geci­ viliseerd loopt (boze tongen zou­ den het saai noemen), zorgt voor een rustige hartslag bij de bemanning. Comfort van hoog niveau dus, waarbij het lage benzineverbruik zelfs de toepassing van een minitank met slechts 15 liter inhoud rechtvaardigt. In punten maakt het niet veel uit en eindigt de GS nog net boven de V-Strom 650, die 20 liter tankinhoud heeft. Technische gegevens: paralleltwin, 853 cc, 95 pk bij 8.250 tpm, 92 Nm bij 6.250 tpm, veerweg v/a 204/219 mm, gewicht 229 kg, max. belading 216 kg, tankinhoud 15 liter, verbruik secundair 1 op 25,0, topsnelheid 210 km/uur. Prijs: NL € 15.650 / B € 12.690. Dikke fiets met sportieve genen en een nette prijs en daarom bijzonder geliefd als occasion. De techneuten van Kawasaki moes­ ten hun brein ongetwijfeld over­ uren laten draaien om de 1400GTR ‘toerachtige rijeigenschappen’mee te geven. De uit de ZZR1400 afkom­ stige en oorspronkelijk 190 pk sterke viercilinder-lijnmotor moest daarvoor op een aantal punten worden aan­ gepast. De vermogenskarakteristiek was te agressief en sportief en dus werden er kleinere gaskleppen toe­ gepast, werd de compressie verlaagd, werd de draaiende massa verhoogd en kwam er variabele kleptiming. Met succes, want vanaf zo’n 2.000 toeren reageert het blok al heel mooi zuiver op het gas. En met 155 pk was de 1400GTR bij zijn introductie in 2007 nog steeds de sterkste toerfiets op de markt. Een echte knaller dus en een aanrader voor sportieve rijders met een toenemend aantal grijze haren. Ook moesten de technici een slimmigheid verzinnen om de effec­ ten van de cardanaandrijving op te vangen. Dat werd de zogenaamde Tetra-lever, een speciaal voor de GTR geconstrueerde swingarm met twee reactiestangen om het cardaneffect bij accelereren en remmen op te heffen. Zo ontstond een toerbuffel met een prima ergonomie, veel duocomfort, ruime grondspeling, uitstekende windbescherming en stugge maar toch comfortabele vering, die wel weg weet met het gewicht van de GTR. Nieuw verkocht de destijds bijna 18.000 euro kos­ tende Kawasaki niet heel goed en ook het occasionaanbod is dus niet heel groot. De meeste occasions tot een prijs van € 7.500,- hebben in de regel meer dan 50.000 kilometer op de klok staan. Geen probleem, onder kenners van deze machine geldt dat als ‘net ingereden’. Technische gegevens: viercilinder-lijnmotor, 1.352 cc, 155 pk bij 8.800 tpm, 136 Nm bij 6.200 tpm, veerweg v/a 113/136 mm, gewicht 313 kg, max. belading 196 kg, zithoogte 820 mm, tankinhoud 22 liter, verbruik secundair 1 op 20,8, topsnelheid 255 km/uur. OCCASIONTIP tot 7.500 euro: Kawasaki 1400GTR Comfort- score 92

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3