MotoPlus 06 - 2021
TEST MOTOPLUS 41 Technische gegevens: paralleltwin, 689 cc, 73 pk bij 8.750 tpm, 68 Nm bij 6.500 tpm, veerweg v/a 130/142 mm, gewicht 196 kg, max. belading n.b., zithoogte 840 mm, tank inhoud 17 liter, verbruik secundair 1 op 23,3, topsnelheid 200 km/uur. Prijs: NL € 9.999 / B € 8.899. Yamaha Tracer 700 Deze 700 is een beetje de eenhoorn onder de toermachines, een enorm robuuste exoot. Ultiem comfort of toch ook een vleugje sportiviteit? Dan komt de Yamaha Tracer 700 om de hoek kijken. Een aantrekkelijk compromis, waarmee je van beide walletjes kunt snoepen. Laat je niet leiden door de puntenscore. In de 2021-trim hebben we Yamaha’s lichtste Tracer nog niet kunnen beoordelen, dus deze score heeft nog betrekking op het voorgaande model. Bij de 2021-uitvoering is er aan een aantal comfortschroeven gedraaid, wat hier en daar waarschijnlijk nog wel een extra puntje oplevert. Ergonomie en zitcomfort moeten door een breder stuur en meer zitruimte voor de duopassagier zijn verbeterd. In deze prijs- en gewichtsklasse is er geen enkele machine waarop je zo actief zit en tegelijkertijd een enorm toercomfort ervaart als op deze 700. Gewicht is toch al een stokpaardje van deze Tracer, want dat is met nog geen 200 kilo aan genaam laag. In die zin heeft de Yamaha geen concurrenten. Samen met de benchmark-twin met 689 cc longinhoud heb je onder de streep een enorm daadkrachtig totaalpakket. Dit blok haalt echt alles uit zijn 73 pk en wil steeds wel gemanierd vooruit, of het nu bij 2.000 of 7.000 toeren is. Daarnaast is de Tracer ook uiterst ontspannen en zonder krachtsinspanning van bocht naar bocht te sturen, waarbij je ook nog eens een gezonde dosis stugheid en demping ervaart. Meer dan bij de Versys 650 bijvoor beeld. De achterschokdemper spreekt boven dien comfortabeler en minder abrupt aan dan voorheen. Nee, zo soepel als een V-Strom is het nog niet, maar het is een overtuigend compro mis tussen hard en zacht. Net als de degelijke windprotectie van de ruit, die nu eenvoudig en traploos te verstellen is tijdens het rijden. Hard, Toermachines met volle stroom lijn, verstelbare ruit, geïnte greerde zijkoffers en comforta bele zitplekken zoek je in de regel in een andere inhoudsklasse en een hoger prijssegment. Gran Turismo begint in de regel pas vanaf 1.000 cc longinhoud en de prijzen tellen zelden slechts vier cijfers voor de komma. De NT700V kostte bij zijn komst in 2006 € 9.740,- en in het laatste productiejaar 2012 nog steeds een behapbare € 11.490,-. Als middenklasse-exoot bleef deze Honda echter altijd een beetje onder de radar. Maar de Deauville beschikte voor dat geld wel over cardanaandrijving en gecombi neerde ABS-remmen (tot 2011 alleen optioneel). Een echte reis machine dus. Een nette occasion met minder dan 50.000 kilometer op de klok kom je tegenwoordig al tegen voor bedragen rond de 3.000 euro. Soms zelfs inclusief extra’s als topkoffer en comfort zadel. De technisch gezonde en enorm betrouwbare kilometer vreter kan probleemloos zes cijferige kilometerstanden aan. Curieus: de standaard zijkoffers zijn middels een opening met elkaar verbonden en door optio nele deksels te vergroten van 54 naar 71 liter inhoud. De enorm geciviliseerd draaiende V-twin heeft mede door het hoge eigen gewicht misschien wat moeite met twee personen en bagage aan boord, maar bij sologebruik is het een enorm lichtvoetige machine. Heb je een actieve rijstijl en wil je geen dief zijn van je eigen portemonnee, dan is deze 700 een slimme keuze. Technische gegevens: tweecilinder V-motor, 680 cc, 65 pk bij 8.000 tpm, 66 Nm bij 6.500 tpm, veerweg v/a 115/120 mm, gewicht 257 kg, max. belading 197 kg, zithoogte 810 mm, tankinhoud 21 liter, verbruik secundair 1 op 21,7, topsnelheid 185 km/uur. zacht en traploos eenvoudig; dat is eigenlijk een perfecte omschrijving van de lichtste Tracer. OCCASIONTIP tot 5.000 euro: Honda NT700V Deauville Comfort- score 84
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3