MotoPlus 06 - 2021

TEST DE COMFORTABELSTE MOTORFIETSEN 40 MOTOPLUS TEST COMFORTKONINGEN: TOT 10.000 EURO Kawasaki Versys 650 Technische gegevens: paralleltwin, 649 cc, 69 pk bij 8.500 tpm, 64 Nm bij 7.000 tpm, veerweg v/a 150/145 mm, gewicht 217 kg, max. belading 209 kg, tankinhoud 21 liter, ver­ bruik secundair 1 op 25,0, topsnelheid 185 km/uur. Prijs: NL € 8.849 / B € 8.149. Suzuki V-Strom 650 Technische gegevens: tweecilinder V-motor, 645 cc, 71 pk bij 8.800 tpm, 62 Nm bij 6.500 tpm, veerweg v/a 150/159 mm, gewicht 216 kg, max. belading 199 kg, tankinhoud 20 liter, verbruik secundair 1 op 23,8, topsnelheid 185 km/uur. Prijs: NL € 9.499 / B € 8.299. Tja, waar te beginnen? Dat is niet zo gek gezien een modelhistorie die inmiddels zeventien jaar omvat. In die tijd is er afgezien van het design niet zo gek veel veranderd. Desondanks doet deze Suzuki comforttechnisch weliswaar niet met de heel grote jongens mee, maar wel de groteren. De reden daarvoor schuilt vermoede­ lijk in dat wat de V-Strom tot underdog maakt: zijn dienstjaren. Anders dan tegenwoordig vaak gebruikelijk, heeft deze V-Strom nooit op alle toppen willen dansen en heeft ’ie zich altijd consequent op zijn kerntaak gericht: comforta­ bel zijn in de dagelijkse praktijk. Kijk eens naar het zadel en het ruitje, zo royaal uitgevoerd kom je het tegenwoordig nog maar zelden tegen. Over zitten gesproken: ja, de lage lum­ melpositie is niet bepaald wat je tegenwoordig als ‘geïntegreerd’ zou bestempelen. Maar dat maakt hem op lange etappes wel bijzonder aangenaam voor rijder en passagier en dankzij het ontbreken van een echte hardcore allroad-uitstraling hoef je er ook niet met behulp van een keukentrapje op te klimmen. Overigens was de veervoorspanning achter al bij het verschij­ nen van de eerste uitvoering met een handig draaiwiel te verstellen, een kleine sensatie in dit segment destijds. Sinds die tijd is er het nodige veranderd, maar de rijkwaliteiten van deze 650 gelukkig In de basis al een oudgediende, maar toch is de kleine V-Strom al jarenlang een comforttopper. Wil je voordelig én comfortabel onderweg zijn, weet je de wendbare kant van motorrijden op waarde te schatten en zoek je geen zware boxer? Dan is dit jouw motor! Bij motorfietsen uit Akashi is traditiegetrouw een flinke dosis ambitie toegevoegd, en daar vormt ook deze kleine Versys geen uitzonde­ ring op. Door de jaren heen zijn er een paar welvaartskilootjes bij gekomen, maar laten we eerlijk zijn: bij wie is dat niet het geval? Daarbij heeft deze Kawasaki zijn noeste trainingswerk nooit laten versloffen. De markant stampende paralleltwin is snel bij de les en serveert vooral in het middengebied een smakelijke hap, alhoewel de echte uitsmijter bovenin uitblijft. Vergeleken met de comfort-concurrentie uit Japan werkt het wat dreunende en vibrerende karakter nooit op de zenuwen, maar aanwezig is het wel. Dat vergeet je echter al snel als je vol overgave van de ene naar de andere bocht danst. Zoals zo vaak bij een 650 van Kawasaki is een vergelijking met een fiets nooit ver weg en altijd actueel. De korte wielbasis (1.415 milli­ meter) en eerder zacht aanvoelende vering zijn daarvoor verantwoordelijk. Vergevingsgezind en toch lekker wendbaar, wat wil een comfort-fan nog meer? Nou, iets meer dempingsreserve zou fijn zijn, aangezien de beweeglijkheid van de Versys ook weleens wil doorschieten. Wie zelf aardig wat kilo’s op de schaal zet en graag veel gas geeft, komt wel een keer aan de gren­ zen van de 650. Maar goed, zo iemand is waar­ schijnlijk ook niet op zoek naar een Versys. Over de overige comfort-features valt niet te klagen. Veel plaats, aangename ergonomie, veel zit­ comfort en dankzij de grote verstelbare ruit zit je ook nog eens prima uit de wind. Alleen het meenemen van een passagier is, zoals gebrui­ kelijk in deze prijs- en inhoudsklasse, iets wat je goed moet overwegen. Die zit op de Kawasaki net even wat minder aangenaam dan op de Suzuki, en ook voor vering en motorblok is het minder goed behapbaar. En ach, soms is alleen reizen gewoon beter. Comfort- score 91 Comfort- score 87 niet. Anders dan veel andere modellen in dit segment voelt de V-Strom 650 allesbehalve beweeglijk aan. Er is zonder meer sprake van een uitgesproken rijcomfort en stabiliteit. Ook in rechte lijn gaat het stabiel voorwaarts, ener­ zijds door de lange wielbasis (1.560 millimeter) en anderzijds dankzij de inmiddels beroemde V-twin. Ook dat is het beste dat ‘old skool’ te bie­ den heeft en kom je tegenwoordig, waarin alles vooral voordelig geproduceerd moet worden, niet meer tegen. Jammer, want deze configura­ tie is zo enorm soepel, toegankelijk en tegelij­ kertijd levendig. Daar kan een paralleltwin niet aan tippen, ook niet met verzette kruktappen om hem als een 90-graden V-twin te laten klin­ ken. Niet alles was vroeger dus slechter. Wie een uitstekende en comfortabele V-twin voor alledag zoekt, die ook nog eens onze bekende Alpenmasters-test heeft gewonnen, kan met een V-Strom 650 niet veel verkeerd doen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3