MotoPlus 06 - 2021

TEST MOTOPLUS 39 LEKKER LUIEREN? De comfort-score Uiteraard is het comfort op een motorfiets afhankelijk van talrijke factoren en het wordt al naargelang de persoon ook nog eens individueel ervaren. Des­ ondanks is het altijd ons streven om de eigenschappen van een motorfiets zo objectief mogelijk en daardoor vergelijkbaar met andere motoren te beoor­ delen, zie de 1.000-punten-beoordeling. Voor een ‘comfort-score’ hebben we de naar onze mening vijf belangrijkste cri­ teria voor rijcomfort (zie ook de bijschriften op de openingsfoto) uit die beoor­ deling gehaald en de behaalde punten bij elkaar opgeteld. De winnaars in de drie verschillende prijsklassen zijn in feite de protagonisten van dit verhaal. De onderlinge verschillen zijn daarbij deels klein trouwens, wat voor verrassende gasten als de exotische Benelli TRK502 (82 punten) of de ranke Yamaha Ténéré 700 (84 punten) zorgt. Er zijn van die gevleugelde uitspraken die tot het meubilair in de motorwereld horen. “Dat is een Honda, gaat niets aan kapot.”“Meer motorfiets heeft niemand nodig.” En natuurlijk de klassieker, “de rollende luie stoel”, inder­ daad, de Honda GoldWing. Vaak gevolgd door: “Dan kun je net zo goed een auto rijden”. Maar eerst een bericht van het front, want ook zo’n Honda kan kapot (zie MotoPlus 20/2020), een extra dosis longinhoud, vermogen of uit­ rusting kan in de regel geen kwaad, en wie de GoldWing beschimpt, heeft er waarschijnlijk nog nooit mee gereden. Op zich niet zo gek, want autorijden is vaak beduidend voordeli­ ger. Hoe dan ook, een GoldWing rijden is een hoogtepunt in een leven op twee wielen. Dat moet je eens gedaan hebben. Toch valt enige ironie niet te onderdrukken als we eens naar de motordemografie van Nederland kijken. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse motorrijder kruipt gestaag omhoog en het is daarbij zeer aannemelijk dat menig door de wol geverfde rijder, ondanks een groot ego, stiekem toch wel verlangt naar zaken als zadelverwarming, een royaal zadel en een verstelbare mega-ruit. Maar laten we ook vooral eerlijk zijn: ons leven op deze als­ maar sneller draaiende aardbol is meestal al inspannend genoeg. Dus bij het uitoefenen van de mooiste hobby ter wereld wil je dan toch bij voorkeur een aangenaam stukje ont­ spanning en zielenrust? Of in ieder geval een zo comfortabel mogelijke woon-werkmachine. Of iets waarmee je bijvoorbeeld ’s ochtends lekker kunt branden en ’s avonds ontspannen mee kunt rondtokkelen. Al die eigenschappen vind je in ieder geval onder de comfortkoningen uit het overzicht op deze pagina’s – en vaak niet eens voor de hoofdprijs. Toch zaken die voor een jongere generatie motorrijders misschien niet onbe­ langrijk zijn. Vanaf zo’n 2.500 euro kun je in de comforthemel al spekkoper zijn. Dit alvast als antwoord op een andere vraag, die vaak hard­ nekkig voorbij blijft komen: “Wie moet dat allemaal betalen?” Luieren moet je natuurlijk niet op de motor. Ontspannen van bocht naar bocht swingen bij voorkeur wel. Van A naar B en met zo veel mogelijk comfort. In sportieve kringen wordt daar nog weleens lacherig over gedaan, maar er zijn er nogal wat die er heel gelukkig van worden. Wat zijn de meest comfortabele motorfietsen op de markt volgens onze 1.000-punten-beoordeling? | René Correra; Foto’s: archief | »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3