MotoPlus 06 - 2021
HONDA X-ADV EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 37 onder meer het bagagevak onder het zadel groter is geworden. In totaal is de X-ADV drie kilo lichter dan zijn voorganger. Een aardige waslijst aan veranderingen. In tegenstelling tot een regu- liere eerste test, kunnen we de Honda X-ADV niet één dag, maar een hele week testen. Zo zitten er toch voordelen aan de coronapandemie, zullen we maar zeggen. Het biedt in ieder geval de mogelijkheid alle facetten van de machine onder de loep te nemen. Bij een motorfiets die op meerdere paarden tegelijk wedt, een fijne bijkomstigheid. Allereerst het scooter-onderdeel, want in de basis is dat toch wat de X-ADV is. Honda is geen nieuwkomer op deze markt, dus het komt niet als een verrassing dat dit concept bijzonder goed uitgevoerd is. Het gemak en comfort dat de X-ADV biedt is op niveau met dat van andere maxi-scooters. Denk aan handige zaken als een keyless systeem, een enorm bergvak onder het zadel, fijne windbescherming, een lange treeplank en genoeg ruimte om een passagier mee te nemen. Wel is merkbaar dat de X-ADV een breed blok in het vooronder heeft, want de tree plank is opvallend smal. Rijders met grote voeten (maat 45+) moeten niet vreemd opkijken als de voeten wat uitsteken. Daar- naast is hij, net als andere scoo- ters, lekker wendbaar en ideaal om mee door het drukke stads- verkeer te zoeven. Verder scha- kelt het knipperlicht automatisch uit en beschikt de X-ADV over een Emergency Stop Signal. Als de motorscooter detecteert dat je plots heel hard afremt, dan zet hij automatisch de alarmlichten aan om overige weggebruikers te waarschuwen. Ideaal! Buiten de stad, op secundaire en snelwegen, gedraagt de X-ADV zich eveneens als een fijne metgezel. Alleen jammer dat de motor geen cruise-control heeft. Zelfs niet als optie. Dat had de X-ADV net wat completer gemaakt. Verwacht ook niet dat je, met een rijklaar gewicht van 236 kilo en een 745cc kracht- bron, steevast als eerste weg bent bij het stoplicht, maar je bent ook zeker niet de laatste. Wat eveneens opvalt, is de zui- nigheid van het blok. De tank is met een inhoud van 13,2 liter niet overdreven groot. Maar met een verbruik van 1 op 27,7 heb je toch een flinke reikwijdte van ruim 360 kilometer. Dan het offroad-gedeelte. Want Honda positioneert de X-ADV MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin met 270° krukas, twee balansassen, enkele boven liggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, benzine-injectie 1x Ø 36 mm, wet-sump smering, 510 watt dynamo, 12 V/11 Ah accu, geregelde katalysa tor, dubbele natte multiplaatkoppeling (DCT), zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 77,0 x 80,0 mm Cilinderinhoud 745 cc Compressie 10,7 : 1 Max. vermogen 43,1 kW (58,7 pk) bij 6.750 tpm Max. koppel 69 Nm bij 4.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe; upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar; aluminium swingarm met Pro-Link-hevelsysteem en mono schokdemper, veervoorspanning instelbaar; dubbele schijfrem voor Ø 296 mm en vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Bandenmaten 120/70R17, 160/60R15 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.590 mm, balhoofdhoek 63°, naloop 104 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt 236 kg, tankinhoud 13,2 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart, mat zilver, grijs, rood Prijs NL € 14.998,- / B € 12.299,- INFO NEDERLAND Honda Motor Europe, www.honda.nl/motorcycles INFO BELGIË www.fl.honda.be/motorcycles TECHNISCHE GEGEVENS HONDA X-ADV (2021) als een maxi-scooter die ook het zand in kan. Hierover kunnen we kort zijn. Ja het kan, maar wel in dezelfde zin als dat je ook met iedere naked een zandweg kunt opsturen. De maxi-scooter heeft namelijk een vrij beperkte veer- weg (120 mm v/a) en een 17-inch voor- en 15-inch achterwiel. Dit in tegenstelling tot de eerste gene- ratie X-ADV, want die had een veerweg van 154/150 mm v/a. De grondspeling groeide wel iets, van 161 naar 165 mm, maar dat biedt weinig soelaas. Wordt het wat extremer, dan zit je direct met de bodem aan de grond. Hou je het wat beschaafder, dan gaat het prima. Zeker met de rijmodi op standje Gravel. Hierin is de vermo- gensafgifte maximaal, terwijl de tractiecontrole en het ABS tot het minimum zijn teruggeschroefd. Wil je de regie wat meer in eigen hand houden, dan is de User-modus wel aan te raden, omdat dit de enige stand is waarin de tractiecontrole helemaal uitge- schakeld kan worden. -CONCLUSIE Terug naar de vraag uit het begin: is de X-ADV een geniale mix? Ja, toch wel. Het stoere voorkomen samen met het beproefde blok en de handig heden van een motorscooter maken de X-ADV tot een motor(scooter) die je snel in je hart sluit. Een leuk én prak- tisch apparaat. Wel een met een flink prijskaartje. Zonder enige vorm van accessoires zit de prijs namelijk op € 14.498,-. Daarmee zit hij ruim vier mille boven de vanafprijs van de Honda NC750X DCT. Een motor die op exact hetzelfde platform is gebouwd. Toch is die plus in prijs wel te verantwoorden. Daar waar de NC750X als echte instapper is gepositioneerd, is de X-ADV met onder meer een upside-down voorvork, spaakwielen, dubbele schijf- rem en veel rijkere uitrusting absoluut een premium-model. Van afwerking tot aankleding, alles klopt. Het 5-inch TFT-scherm van de Honda X-ADV is over zichtelijk ingedeeld en voorzien van Bluetooth-connectiviteit. Een groot bergvak onder het zadel en klein handschoenenvakje in het kuipwerk laten zien dat het toch echt een scooter is.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3