MotoPlus 06 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 35 68 naar 69 Nm bij 4.750 tpm. Dit is onder meer te danken aan een nieuwe timing en een aangepast uitlaatsysteem. Daarnaast mag de motor nu 600 toeren per minuut meer draaien voor de toerenbegrenzer ingrijpt. Om het vermogen waar mogelijk nog bruikbaarder te maken, heeft Honda bovendien de eerste drie versnellingen korter gemaakt voor een vlottere acceleratie, en de laatste drie juist iets lan- ger voor souplesse op hogere snelheden en een lager ben- zineverbruik. De ride-by-wire is ook vernieuwd en de Honda beschikt nu over vier vaste modi (Sport, Gravel, Standard en Rain) en een vrij programmeerbare User-modus. De tractiecontrole is vanaf dit modeljaar eveneens regelbaar op drie niveaus. Uit- zetten kan ook, maar alleen in de User-modus. Met als klein puntje van kritiek dat hij standaard weer wordt ingeschakeld als de X-ADV wordt uitgeschakeld. Niet ideaal als je ermee op pad bent op het onverhard, maar ongetwijfeld een gevolg van de regelgeving. De X-ADV zou geen motorscooter zijn als hij niet beschikte over een automaat. Wat dat betreft is het geen verrassing dat hij was én is uitgerust met Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT). Deze is wel aangepakt. Zo zijn de scha- kelmomenten verder verfijnd en zijn ze gekoppeld aan de diverse rijmodi. Het onderscheid in deze rijmodi is zeer goed merkbaar. In Standard ligt de focus duide- lijk op zuinigheid, dus schakelt de X-ADV zo snel mogelijk op om het toerental lekker laag te houden. In Sport en Gravel is dat anders, dan mag het toerental lekker klimmen en gedraagt de motorscooter zich lekker sportief. Wil je meer controle hebben, dan is de DCT ook in een handmatige stand te zetten. In deze modus schakel je op en neer met behulp van een tweetal ‘flippers’ aan de linkerzijde. Helemaal handmatig is het overigens niet. Mocht je bij het afremmen vergeten terug te schakelen, dan helpt het sys- teem een handje. Een nuttige toevoeging. Welke rijmodus geselecteerd is en andere info die bij het rijden belangrijk is, wordt weergege- ven op een 5-inch TFT-scherm. Het is bovendien voorzien van het Honda Smartphone Voice Control-systeem. Hiermee is het mogelijk om je telefoon en head- set met de X-ADV te verbinden en via spraakopdrachten je telefoon te bedienen. Denk daarbij aan het oppakken als je gebeld wordt, of het laten voorlezen van navigatie­ aanwijzingen. Het scherm is lek- Een vaak vergeten maar altijd welkome gast. Dat weten ze bij Honda ook, dus zijn de verstelbare hendels aanwezig. In tegenstelling tot ‘reguliere’ motorscooters heeft de X-ADV een ketting en rolt hij op spaak­ wielen en banden met een grof profiel. Het windscherm is middels een knop aan de linkerzijde verstelbaar. Werkt in stilstand prima, maar tijdens het rijden wat lastiger. ker overzichtelijk, heeft een ruime kijkhoek en is door Honda vrijge- houden van onnodige extra’s. Dan het design. Toch wel een beetje de reden waarom menig motorrijder zou kunnen overwegen op een maxi-scooter over te stappen. Dat is bij het nieuwe model eveneens lekker stoer gehouden. Wie goed kijkt, ziet dat Honda tal van wijzigingen heeft doorgevoerd ten opzichte van de vorige X-ADV. Het design is veel strakker en moder- ner geworden, met nieuwe, scherpere lij- nen. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Honda nagenoeg al het kuipwerk nieuw gemodelleerd. De koplamp is eveneens opnieuw vormgegeven en is voorzien van led-dagrijverlichting. Het vernieuwde ontwerp is daar- bij niet alleen optisch maar ook praktisch ingegeven. Honda heeft het zadel namelijk ook aange- past. De hoogte is met 820 mm gelijk gebleven, maar het geheel is wel smaller, met aflopende zijkanten. Het voordeel hiervan is dat kleinere rijders net wat makkelijker met de voeten bij de grond kunnen. Het windscherm is met de hand in vijf verschillende standen te zetten, middels een knop aan de linkerzijde. Op zich een handig systeem, al laat het zich niet makkelijk bedienen tijdens het rijden. Het frame is lichter geworden (1 kilo) en is ook licht aangepast, waardoor De Honda X-ADV is een allroad-achtige maxi-scooter. Honda heeft er een bijzondere mix van gemaakt, maar wel een die goed uitpakt. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3