MotoPlus 06 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 33 Motorscooters worden door veel motorrijders toch een beetje als het té praktische broertje van de motorwereld gezien. Ja, het zijn hele handige vervoermidde- len, maar als je ze de keuze laat, dan kiest bijna iedereen zonder twijfel voor de motorfiets. In dat opzicht heeft de X-ADV direct een streepje voor. Met zijn stoere uiterlijk en on-scooterachtige trekjes verandert de harde ‘nee’ van menig motorrijder al snel in een ‘misschien’. En daar houdt het niet mee op. Maar voor we daar op ingaan, even een terugblik op het ontstaan van de opvallende motorfiets/scooter die in 2017 voor het eerst op de markt kwam. De X-ADV is het geesteskind van Honda’s Italiaanse R&D-team in Rome. Om precies te zijn van Daniele Lucchesi en Maurizio Carbonara. Zij vonden dat het ontbrak aan een motorscooter met lichte offroad-capaciteiten en ruimte voor twee personen. Dus deden ze waar ze goed in zijn en ontwikkelden hem zelf. Als basis werd het zuinige en betrouwbare NC-platform gekozen, dat al als basis voor tal van andere model- len heeft gediend, waaronder de recent gelanceerde Forza 750. Voor het design lieten ze hun oog op de Africa Twin vallen. Honda’s avonturier pur sang. Niet heel verrassend overigens, want die is ook door Carbonara ontwor- pen. Gooi er nog wat zaken in als spaakwielen, een upside-down voorvork, een scooter-zitpositie, bergruimte onder het zadel met USB-laadpoort en verlichting, een kettingaandrijving en een hoog eindigende uitlaat en je hebt de motor die je hier ziet: de Honda X-ADV. Een allroad-achtige maxi-scooter. Die combinatie van woor- den voelt even onwennig als de motor zelf. Maar het werkt wel. Dat blijkt al meteen bij het maken van de eerste meters. Ja, het is de zit en ergonomie van een motorscooter, maar voor de rest gedraagt, voelt en klinkt hij precies als een motorfiets. De paralleltwin met 270° krukas staat niet bekend als een uiter mate potente krachtbron, maar in de X-ADV doet hij zich lekker frivool voor. Zeker in zijn 2021- jasje, want de nu Euro5-gehomo logeerde 745cc X-ADV is de meest krachtige uitvoering ooit. Het topvermogen groeide naar 58,7 pk bij 6.700 tpm, een plus van 4 pk. En ook het maximum koppel is licht toegenomen van Honda zit met haar X-ADV in een bijzonder segment. Of beter gezegd, zit met één motor in twéé segmenten. Want het is geen klassieke motorfiets, maar ook geen echte motorscooter. Het is een huwelijk van beide concepten, waar bij Honda gepoogd heeft de pluspunten van de twee samen te voegen tot een harmonieus geheel. Geniale mix? Wij trokken er met het nieuwe 2021-model op uit om daar een ant woord op te krijgen. | Tekst: Wout Dusseldorp; Foto’s: Henny B. Stern | Geniale mix, of net niks? »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3