MotoPlus 06 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 31 Huskie best knokken voor elke kilometer aan de andere kant van die 100. Maar in Nederland is het ruim voldoende om overdag zonder enig probleem de snelweg op te gaan en mee te komen met de rest van het verkeer. En ook op secundaire wegen kun je prima je draai vinden en is de Svartpilen heerlijk speelgoed. Met als enige probleem de potentiële zelfoverschatting bij een inhaalpoging: een (vracht-)auto inhalen op een secundaire weg kan best enerverend worden met 15 pk, dat weten we nu ook weer uit eigen ervaring… De wegligging en het stuurgedrag zijn ook prima: de Pirelli noppenbanden (17 inch voor en achter) zien er stoer uit, maar doen geluk kig weinig afbreuk aan de grip op het asfalt. Hooguit moet je aan het begin wat wennen aan het iets zwaardere insturen ten opzichte van normale wegbanden. En hoewel er aan de WP-vering afgezien van de veervoorspanning achter niets is in te stellen, blijkt dat geen pro bleem, want de basisinstelling van de vering is bijzonder goed gelukt. Door het soepele aan spreken worden kleine oneffenheden prima weggefilterd, terwijl de stevige veerwegen van ruim 140 mm en de progressieve dempings karakteristiek voorkomen dat hij doorslaat bij grote hobbels of zwaardere belasting. Hier komt duidelijk de high-end uitrusting van de Svartpilen om de hoek kijken. Zoals je dat ook terugziet in bijvoorbeeld de mooie afwerking, de led-verlichting rondom, de keurig verlichte stuurschakelaars en de verstelbare hendels, allemaal zaken waar menig dikke machine echt jaloers op kan zijn. En dat geldt ook voor de fijne remmen trouwens, want de Bybre-MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokken assen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 33 mm, 238 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting, secundaire overbrenging 45:14. Boring x slag 58,0 x 47,2 mm Cilinderinhoud 125 cc Compressie 12,6 : 1 Max. vermogen 11,0 kW (15 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 12 Nm bij 7.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 302 mm met Bybre vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 230 mm met enkelzuiger remklauw, ABS. Wielen gespaakte wielen met aluminium velgen Velgmaat 3.00 x 17; 4.00 x 17 Bandenmaat 110/70R17; 150/60R17 Banden in test Pirelli Scorpion Rally STR MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.357 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 95 mm, veerweg v/a 142/142 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 146 kg, tankinhoud/reserve 9,5/1,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart Prijs NL € 5.800,- / B € 5.099,- INFO www.husqvarna-motorcycles.com TECHNISCHE GEGEVENS HUSQVARNA SVARTPILEN 125 remmen met een 320mm voorremschijf en 230mm achterremschijf voldoen prima en hebben geen enkele moeite met de 146 kilo wegende machine (drooggewicht). Bovendien is er een keurig Bosch 10.1 tweekanaals ABS aan boord, hetzelfde systeem dat bij voorbeeld ook op een KTM 890 Adventure of Ducati 950 SuperSport zit. Kijk, daar kun je mee thuiskomen als A1-machine! Voor de echte stuntrijders kan het ABS op het achterwiel uitgescha keld worden, zodat je de machine à la supermoto met een blokkerend achterwiel dwarsglijdend een bocht in kunt remmen. Daar ga je op het lokale kerkplein zeker indruk mee maken, al zou ik daar persoonlijk in elk geval maar even mee wachten tot na je A1-rijexamen… De Svartpilen-styling is ook op deze nieuwe 125 tot in de details door gevoerd. Inclusief de ‘korte kont’ en de op de achtervork gemonteerde kentekenplaatdrager zoals ook de 701 die heeft. Om toch nog een broodtrommel mee te kunnen nemen, kreeg de 125 Svartpilen zelfs een soort bagagedrager op de tank, waarvoor ook weer een bijpassende tanktas leverbaar is. Een leuke gimmick, waar door de Svartpilen 125 nét even wat praktischer bruikbaar wordt. Al zal het praktische nut van deze machine nooit een verkoopargument zijn. Want hoewel hij net zo veel kost als de KTM 125 Duke (en ook vergeleken met andere 125’s best concurrerend geprijsd is), moet de Husqvarna Svartpilen 125 het gevoelsmatig toch vooral hebben van zijn verfijnde, high-end techniek, zijn hoogwaardige afwerking en vooral zijn bij zondere en zeer onderscheidende uiterlijk. n Keurig verlichte schakelaars, hoe luxe wil je het hebben op een 125?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3