MotoPlus 06 - 2021
EERSTE TEST HUSQVARNA SVARTPILEN 125 28 MOTOPLUS EERSTE TEST Husqvarna in 2013, nota bene van aartsvijand KTM. KTM-baas Pierer lijfde Husqvarna Motor cycles in, waardoor het merk dus nu als Oosten rijks te boek staat. Waarbij Pierer rücksichtslos sneed in het Husqvarna-gamma: de eigen modellenlijn werd aan de kant gezet en sinds de overname zijn alle Husqvarna’s technisch gebaseerd op de KTM-motoren. Net zoals dat gedaan wordt bij Pierer’s grote voorbeeld Volks wagen. Dat concern heeft immers ook meer dere automerken (Volkswagen, Audi, Skoda en Seat) met dezelfde technische basis. Op de Eicma van 2014 presenteerde Stefan Pierer zijn plannen rond Husqvarna en riep toen dat Husqvarna al in 2020 het derde motor merk van Europa moest zijn, achter BMW en KTM. Dat bleek achteraf iets te optimistisch, maar met een productiecijfer van 48.555 in 2020 is Husqvarna ook geen kleine speler in de marge meer. Terwijl het gevoelsmatig nog een beetje moet beginnen voor het oorspron kelijk Zweedse merk, want tot op dit moment worden er vooral Husqvarna motorcross- en enduro-motoren gemaakt in het Oostenrijkse Mattighofen. De eerste stappen op straat zijn al wel gezet, maar met extra straatmodellen zal daar de komende tijd de groei vandaan moeten komen. Zoals met deze 5.800 euro kostende (België: 5.099 euro) 125 Svartpilen bijvoorbeeld, die toch als massamodel wordt gezien en in grotere getale moet worden geproduceerd en verkocht. Daarnaast wachten veel allroad-liefhebbers natuurlijk met smart op de Norden 900; die fraaie allroad op KTM 890-basis wordt naar verwachting eind dit jaar uitgebracht. En het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst ook nog de KTM 1290 V-twins in een Husqvarna-jasje gaan zien; dan gaat het merk dus echt stappen zetten en lijkt een verdubbeling van de productiecijfers inderdaad best mogelijk. Maar eerst dus de Svartpilen 125, zoals gezegd het zusje van de KTM 125 Duke. Die KTM is een topper in de Europese 125 cc-markt en daar zal men ook met deze Husqvarna graag een graantje van mee willen pikken. Technisch is de nieuwe Svartpilen volledig op de kleine KTM gebaseerd en dat is geen schande, want in 2018 werd die nog flink gemoderniseerd en voorzien van een piekfijn 125cc-blokje met twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen, een balansas, injectie en geregelde katalysator. Blok, frame en voor- en achtervork werden een- op-een overgenomen van de Duke, net als de bandenmaten. Maar waar de KTM op gietwielen en Michelin Pilot Street-banden staat, heeft de Svartpilen gespaakte wielen met aluminium velgen en Pirelli Scorpion Rally STR-banden. Samen met de typische styling en de zwarte kleur geven die wielen en banden de Huskie een minimalistisch scrambler-uiterlijk. Waar de Duke nog een fors TFT-dashboard heeft, kreeg de Svartpilen een nostalgisch ogende ronde klok voor het cross-stuur. In die klok is wel een compact digitaal LCD-scherm verwerkt, maar dat steekt toch wat schril af bij de nieuwe TFT-trend, zeker bij zo’n machine die verder zo high-end is. Over de geboden info heb je trouwens geen klagen, al is alle info behoorlijk samengeperst in een paar vierkante centimeter, en connectiviteit moet je helaas ook ontberen. Waarin de Svartpilen wel veel verschilt van de machine waarvan hij de techniek ‘leent’, is natuurlijk het markante uiterlijk. De flitsende KTM Duke naked bike is bij Huskie tot een klassiek ogende scrambler met een heel eigen gezicht getransformeerd. Eentje die naad loos past in de Svartpilen 401- en 701-lijn. Als gevolg van die ver doorgevoerde transforma tie is de zithoogte van de Svartpilen op een eerbiedwaardige 835 mm gekomen, met als verzachtende omstandigheid dat de buddy wel vrij smal is gebleven, zodat je ook met kortere Mooi led-achterlicht, dat fraai in de buddy seat is verwerkt. Ook de led-koplamp is bijzonder. Net als de rest van de machine trouwens. Technisch is de Svartpilen 125 gebaseerd op de KTM Duke 125, waarvan het blok en rijwielgedeelte werden geleend.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3