MotoPlus 06 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 27  Hoewel de eerste Husqvarna motorfiets in 1903 uit de fabriek in het Zweedse Huskvarna rolde, bestaat de merknaam al veel langer. Sinds 1689 om precies te zijn. Die eerste jaren was Husqvarna vooral een bedrijf waar (ijze­ ren) wapens en kogels gemaakt werden, later vormden geweren de hoofdmoot van de bezig­ heden. Het huidige logo verwijst nog naar die tijd: de gestileerde O met drie puntjes is in feite een vizier op de loop van een geweer... Maar nadat er ook huishoudelijke producten als kachels, ovens en naaimachines werden gemaakt, volgden in het begin van de vorige eeuw dus fietsen en niet veel later dus ook motorfietsen. Husqvarna is daarmee één van de alleroudste nog bestaande motormerken, maar dat laatste was op het nippertje, want als motormerk kenden ze een roerige geschiede­ nis. Nadat het Husqvarna-concern ongeveer 50 jaar geleden door Electrolux werd ingelijfd, werd al ras besloten de motortak af te splitsen van de rest, die vooral nog bestond uit naai­ machines, grasmaaiers en kettingzagen. En die motortak verhuisde in de jaren ’80 naar Italië, waar de gebroeders Castiglioni – van Cagiva en MV Agusta – er wel brood in zagen. Uiteindelijk werd Husqvarna een kleine 15 jaar geleden overgenomen door BMW, maar een Italiaanse pizza met Duits weissbier bleek achteraf geen goede combinatie. De verlossing kwam voor De adellijke KTM Duke 125 krijgt op korte termijn een zusje in de vorm van deze Husqvarna Svartpilen 125. Na de 701 en 401 Svartpilen is er nu dus ook een kleine ‘zwarte pijl’ met 125 cc. En met 11 kW (15 pk), zodat iedereen er met een A1-rijbewijs mee op pad kan. Mede door deze kruis­ bestuiving zie je de modelprogramma’s van KTM en Husqvarna steeds verder ineenschuiven. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Sebas Romero, Marco Campelli, Husqvarna | PIJLTJE FACT SHEET HUSQVARNA SVARTPILEN 125 Cilinderinhoud: 125 cc Vermogen: 11,0 kW (15 pk) bij 9.500 tpm Koppel: 12 Nm bij 7.500 tpm Drooggewicht: 146 kg Prijs: € 5.800,- Hoogwaardige afwerking Lekker ongecompliceerd rijgedrag Onderscheidend uiterlijk Niet bijzonder praktisch Zitcomfort Dashboard »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3