MotoPlus 06 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 25 APRILIA TUONO 660 EERSTE TEST wel zonder deze features zien te rooien. Ook de up/down quickshifter, die schakelen (op en neer) zonder gebruik van de koppeling mogelijk maakt, is optioneel. En die kost een paar hon- derd euro, wat een beetje wrang is aangezien deze zaken op de slechts vijfhonderd euro duur- dere RS660 gewoon bij de prijs in zitten. Afijn, de lay-out van het rijwielgedeelte, met een direct in het blok gelagerde swingarm, roept in ieder geval minder vragen op dan de prijsstrategie van de Italianen. Ondanks de rela- tief korte wielbasis van 1.375 millimeter en een 66,1° steile balhoofdhoek stuurt de Tuono welis- waar uiterst lichtvoetig maar niet nerveus door bochten van divers pluimage. Om dat te kunnen bewerkstelligen hebben de Italiaanse techneu- ten de offset van de kroonplaten in vergelijking met de RS660 korter gemaakt, van 28 naar 26 millimeter om precies te zijn. Daardoor wordt MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin met 270°-krukas, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie 2x Ø 48 mm, geregelde katalysator, 360 Watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling (remkoppelbegrenzer), zesversnellingsbak, kettingaan- drijving, secundaire overbrenging 43 : 17. Boring x slag 81,0 x 63,9 mm Cilinderinhoud 659 cc Compressie 13,5 : 1 Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 10.500 tpm Max. koppel 67 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe met motor- blok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm, direct afsteunende monoschok- demper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter, Ø 220 mm, tweezuiger remklauw, tractiecontrole, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.378 mm, balhoofd- hoek 66,1°, naloop 104,7 mm, veerweg v/a 110/130 mm, zithoogte 820 mm, drooggewicht 183 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht 393 kg, tankinhoud/reserve 15,0/3,5 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 15.000 kilometer Kleuren zwart, grijs en geel Prijs NL € 11.950,- / B € 10.550,- INFO Piaggio Vespa Benelux, www.aprilia.nl de naloop wat langer en komt deze, ondanks de steilere balhoofdhoek ten opzichte van de RS, op dezelfde 104,7 millimeter uit als die van zijn gekuipte broertje. Dankzij deze ietwat andere geometrie blijft de naakte twin heerlijk stabiel, zelfs enkele ferme rukken aan het brede stuur brengen de Italiaan niet van zijn à propos. Wat ze in Noale eveneens heel goed hebben weten te realiseren, is een passende zitpositie. Natuurlijk, de Tuono 660 is en blijft een redelijk compacte, kleine en lichte motorfiets, maar zelfs rijders met een flink postuur zullen weinig moeite hebben om een comfortabele houding te vinden. Enkel de flanken van de tank beper- ken de bewegingsvrijheid van de benen iets. Maakt allemaal niets uit, want het einde van de volgende bocht dient zich alweer aan, en dus kan het gas weer tegen de stuit! CONCLUSIE Aprilia heeft een naam hoog te houden op (sportief) naked bike-gebied en de kleinste Tuono uit Noale doet dat met verve. De 95 pk’s zijn meer dan voldoende, al was het alleen al omdat ze zo verfrissend dynamisch geserveerd worden. De afstelling van het rijwielgedeelte en de uitrustings-/prijspolitiek roepen weliswaar wat kleine vraagtekens op, maar dat doet niets af aan het heerlijke karakter en de lichtvoetige stuureigenschappen, die smaken namelijk absoluut naar meer. Alle donders! n TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA TUONO 660
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3