MotoPlus 06 - 2021
APRILIA TUONO 660 EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 23 Via de schakelaar rechts op het stuur wordt tijdens het rijden daarom snel eerst de Dyna- mic-modus geactiveerd en daarna het blok aan het jubelen gezet. De twin, met inlaatkelken van verschillende lengte, doet onderin zijn werk al prima, maar ontwikkelt zich bovenin helemaal tot een feestbeest pur sang. Boven de vijfduizend toeren klimt het blok zo energiek omhoog, genereert zo duidelijk merkbaar meer vermogen, dat je je ongewild steeds weer op de uitgang van de bocht verheugt, waar de rechterhand weer vol naar beneden kan klap- pen. Enkel het asfalt hier in Italië geeft reden tot klagen en bederft het rijplezier enigszins. Óf het wegdek bestaat enkel uit opgelapte stuk- ken asfalt, óf het zit vol gaten die zijn opgevuld met gruis. Dat is waarschijnlijk de reden dat Aprilia het rijwielgedeelte van de Tuono speci- aal voor de testrit relatief soft heeft afgesteld. Dat blijkt tot op zekere hoogte redelijk doel- treffend, de voorvork strijkt alle oneffenheden die het voor de kiezen krijgt soepeltjes glad, de direct afgeveerde achterschokdemper echter zou wel wat subtieler zijn werk mogen doen. Wanneer het tempo flink wordt opgeschroefd, overtuigt de afstelling – en dan met name van de voorvork – ook wat minder. Bij het inrem- men van bochten en het aansluitend lossen van de rem onder een hellingshoek veert de voorzijde te snel uit en zorgt voor onrust in het rijwielgedeelte. Meer uitgaande demping (zowel voor als achter zijn veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar) brengt duidelijk verbetering op dit front. Omdat het wegdek in zo’n erbarmelijke staat was, laat ook de remwerking zich maar ten dele beoordelen. De radiale Brembo-remklauwen vóór bijten weliswaar fervent in de Ø 320mm schijven, maar toch zou de bite gevoelsmatig nog wel een stukje steviger mogen. Er is nog ruimte voor meer, zonder dat het eerste aan- pakken té overweldigend wordt. Hoe de rem- men écht presteren, moet een volgende test op beter wegdek uitwijzen. En die test wordt sowieso belangrijk. Voor de introductie van de Tuono 660 heeft Aprilia de testmotoren voorzien van het optionele, meer uitgebreide elektronicapakket, dat boven genoemde hulpmiddelen omvat, evenals een IMU. De systemen zijn kortom hellingshoek afhankelijk. Af-fabriek moet de Tuono het even Redelijk overzichtelijk en kleurrijk TFT- dashboard, dat zich heel intuïtief via de knoppen… …op de linker stuurarmatuur laat bedie- nen. Helemaal bovenop de bediening van de cruise-control. Echt sierlijk is anders, onder de duozit bevindt zich wel een uiterst stabiele bagagedrager. De lekker vurige paralleltwin in beeld, helaas standaard zonder quickshifter met blipper. Een verlichtend voorkomen: felle dagrij lichten omarmen de twee scherp gesneden led-koplampen. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3