MotoPlus 06 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 21 Droog een milde 183 kilo op de heupjes, 95 pk sterk en met een prijs van 11.950 euro ook nog eens heel netjes geprijsd. Mooie ingrediënten waarmee de Tuono 660 een beetje reuring in het middenklasse naked-segment wil brengen. Maar rijdt het ook een beetje? Een eerste indruk van deze Italiaanse donder! | Tekst: Jens Möller-Töllner; Foto’s: Aprilia, Yvonne Hertler | ALLE DONDERS! We schrijven het jaar 2021. Aprilia lanceert met de 660 Tuono (Italiaans voor donder, zo mag inmiddels bekend zijn) een nieuwe naked-exponent die wel heel erg dicht tegen een sportfiets aanleunt – de eveneens net gelan- ceerde RS660 uiteraard. Het recept voor een fascinerende naked bike met een behoorlijk sportieve inborst heeft Aprilia inmiddels tot in de perfectie in de vingers. Niet heel verwon- derlijk, het trucje hanteren ze immers al sinds de tweede generatie van de oude RSV Mille. Al sinds 2002 stond er naast iedere superbike een naakte evenknie op nagenoeg dezelfde basis. En ook nu wijken de Italianen niet af van deze inmiddels bewezen strategie. Ten opzichte van de RS660 kreeg de Tuono een normaal, negen centimeter hoger stuur, terwijl de voetsteunen een tikkie meer naar voren en lager gepositio­ neerd zijn. Bovendien zijn deze van een rubber-inzet voorzien. Een iets meer rechtop-zitpositie kortom, en dat is ergonomisch gezien dan met- een ook het grootste verschil met de RS. Ook bij het blok zit er een klein verschil tus- sen de sport en de naked. Wanneer de 81mm zuigers hun 63,9 mm lange weg tussen beide dode punten afleggen, mobiliseert de Tuono bij 10.200 toeren zijn maximale aantal van 95 paarden, en dat zijn er exact vijf minder dan de RS. Of je die überhaupt zult missen, is maar de vraag. Het maakt de Tuono in ieder geval wel geschikt om terug te tunen tot A2-proporties, iets waar de jeugd zich uiteraard begeerlijk bij in de handjes zal wrijven. En wie nu denkt dat de Tuono een tam paard is, doet er goed aan even een blik te werpen op het litervermogen: dat bedraagt bij de Tuono namelijk 144 pk, de veel meer toeren draaiende V4 van de Tuono 1100 ligt daar met 162 pk helemaal niet zo ver boven. Dat belooft dus veel goeds, op papier dan! Genoeg theorie daarom voor nu, tijd om de koe bij de horens te vatten. Met krachtige toon gaat de paralleltwin met 270°-krukas er vanaf de eerste meters vandoor. Uitstekend doseerbaar hangt het blok al vanaf 2.000 toeren netjes aan het gas. Wanneer je de meest defensieve van de drie straatmodi hebt geselecteerd althans. Tot je beschikking staan Commute, Dynamic en een individueel instelbare modus. In de Commute-modus heeft de Tuono een voor- spelbare, gebruiksvriendelijke mapping paraat, gekoppeld aan een complete armada aan elek- tronische hulpsystemen. Zoals onder meer een instelbaar ABS, meervoudige tractiecontrole, evenals zowel een instelbare wheelie-controle als motorrem. In de Dynamic-modus is het blok opmerkelijk veel gretiger en sprint de Tuono er zelfs bij het kleinste vleugje gas al vandoor. Een beetje nerveus karakter en daarom houden we het in de nog wat drukke urbane omgeving nabij Rome maar bij de Commute-modus. Naast de drie straatmodi staan je ook nog twee cir- cuitmodi ter beschikking: een voorgeprogram- meerde en één vrij in te richten modus. Langzaammaar zeker wordt het verkeer minder, de straten breder en stijgt het tempo. FACT SHEET APRILIA TUONO 660 Cilinderinhoud: 659 cc Vermogen: 95 pk bij 10.500 tpm Koppel: 67 Nm bij 8.500 tpm Prijs: NL € 11.950,- / B € 10.550,- Heerlijk blok Uitstekende stuureigenschappen Prima ergonomie Afstelling vering Vreemde uitrustingsstrategie Initiële bite remmen »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3