MotoPlus 06 - 2021

NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH Dat E10 niet zomaar geschikt is voor iedere verbran- dingsmotor is inmiddels algemeen bekend. Maar dat zelfs Euro4-motoren moeten oppassen met de brandstof, is nieuw. Het is de conclusie van een vier jaar durend onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van E10-brandstof. De truc zit hem daarbij in de filters die sinds 2016 (met de verplichtstelling van Euro4) standaard op motorfietsen zitten. Deze filters vangen brandstofdampen uit de tank op, slaan ze tijdelijk op en voegen ze uiteindelijk weer toe aan het verbrandingsproces. Met Euro98 en Euro95 gaat dit prima. Maar met E10 blijkt dat de filters meer te lijden hebben dan gedacht. Dit heeft niet direct een nadelig gevolg voor de motorfiets, maar wel voor de algehele gezondheid. Doordat de filtercapaciteit afneemt, kunnen er bij het droog- trekken van het filter namelijk kankerverwekkende koolwaterstoffen vrijkomen. Dit is overigens niet direct reden tot paniek, aldus de onderzoekers. Maar het maakt wel duidelijk dat de filters vaker gecontroleerd en vervangen moeten worden. Op zoek naar een mooie film over motorrijden? Dan is de film Dark Rider een aanrader. De film van de Vlaamse Eva Küpper vertelt het verhaal van de Australische motorrijder Ben Felten die als gevolg van een oogziekte op dertigjarige leeftijd volledig blind werd. Ondanks de tegenslagen en risico’s bleef hij zijn droom najagen om professioneel motorcoureur te worden. Samen met voormalig Grand Prix-kampioen Kevin Magee (57) heeft Ben (51) daarom het plan opgevat om het wereldsnelheids­ record op land te breken en zo de snel- ste blinde motorrijder ter wereld te wor- den. Bij die recordpoging ontmoeten Ben en Kevin de dertienjarige Jed, die aan een vergelijkbare oogaandoening lijdt en moeite heeft om zijn weg in het leven te vinden. De film Dark Rider zal vanaf 15 april in de bioscopen draaien en te streamen zijn op picl.nl . Kijk voor meer informatie op www.serendipity­ films.be/dark-rider. Dark Rider in de bioscoop ‘E10 brandstof is op lange termijn schadelijk in Euro4-motoren’ Triumph gaat voor Black en Triple Black Triumph heeft twee gelimiteerde uitgaven van haar Rocket 3 gepresenteerd. Het gaat daarbij om de Rocket 3R Black en Rocket 3GT Triple Black. Motoren die, zoals de naam al doet vermoeden, voorzien zijn van een zwarte kleurstelling. De Rocket 3 is bij Triumph stiekem een bestseller geworden. Om de belangstelling van de klanten vast te houden, hebben de Britten daarom twee speciale kleurstellingen gecreëerd, die beide in een wereldwijde oplage van slechts duizend stuks worden aangeboden. Hoewel de motoren gelimiteerd zijn, worden ze niet genummerd. Wel krijg je bij aankoop een certificaat van echtheid. Afgezien van de kleurstelling en talloze zwarte componenten, zijn de Rocket 3R Black en Rocket 3GT Triple Black identiek aan de reguliere uitvoeringen. Dus ook deze motoren worden aangedreven door Triumph’s 2,5-liter driecilinder met een topvermogen van 167 pk en een maximum koppel van 221 Nm. De prijzen voor de zwarte Rockets bedragen € 29.000,- (B: € 24.300,-) voor de Rocket 3GT Triple Black en € 28.000,- (B: € 23.500,-) voor de Rocket 3R Black. Beide motoren zullen eind april beschikbaar zijn. Kijk voor meer info op www.triumphmotorcycles.nl .

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3