MotoPlus 05 - 2021
OCCASION HARLEY-DAVIDSON FORTY-EIGHT 90 MOTOPLUS OCC ASION Een Harley voor arme mensen? Een motor voor vrouwen? Typische vooroordelen over de Sportster die niet kloppen! Zelfs de doorgewinterde macho’s zijn weg van deze gespierde, slanke retromachine. | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Brad Chaney, Flash Art, Rossen Gargolov, Harley-Davidson, Jörg Künstle | De Forty-Eight is geen fiets voor bangeriken, want met amper een duimlengte veerweg achter schiet zelfs de kleinste hobbel in het asfalt al in je rug. Ook in de bochten is het afzien, want bij een minimale hellingshoek schraapt alles over de grond en heb je kans dat de motor jou eraf werpt. Tja, dat hoort er een beetje bij bij choppers. Ze zijn spartaans, hebben geen extra’s aan boord en eisen uithoudings- en door- zettingsvermogen van de berijder. De oncom- fortabele en sterk vibrerende Forty-Eight is dan ook niet favoriet bij Road Captains (bestaan er ook ‘Road Captain-innen’?) voor een tocht naar de Ardennen of naar de Europese Harley Days. Ook om korte stukken met een Forty-Eight te rijden, moet je uit het juiste hout gesneden zijn. Bij voorkeur stoere mannen en vrouwen die zich thuisvoelen bij de stijl van de jaren ’50. Denk aan Beatnik tatoeages, opgerolde broekspijpen, kisten en een jethelm. Het design van deze 1.200cc Sportster grijpt terug op dat van de Harley-Davidson S-125 uit 1948. De kleine tank, de vrij brede voorband die voor een fraai contrast zorgt met het verder vrij slanke voorkomen van de machine. Ook de befaamde ‘jackknife’ rijpositie (smal, plat stuur, voetsteunen ver naar voren) heeft deze Forty-Eight van zijn inspiratiebron overgenomen. Een eigenschap die niet door iedereen even welkom ontvangen werd. Bij de introductie van de Forty-Eight in 2010 werd het door velen als buitenproportioneel bestempeld. Met uitzondering van de mensen die het begrip Bobber al kenden. Want voor liefhebbers van die modellen is de look van de motor haast net zo belangrijk als de rijkwaliteiten. Kopers waren dan ook drukker met de gekozen kleurstelling dan met de vraag of de motor ABS had (vanaf 2014 beschikbaar). Ook de keuze tussen spaak- of gietwielen (vanaf 2016) was een belangrijke. De Forty-Eight werd een bestseller, juist omdat hij zo onvolmaakt is. Een echte macho-motor. SPARTAANSE MACHO-MACHINE Technische gegevens (Forty-Eight, 2017) Luchtgekoelde tweecilinder, viertakt, 45° V-motor, 1.202 cc, 49 kW (67 pk) bij 6.000 tpm, 96 Nm bij 3.500 tpm, stalen dubbel wiegframe, telescoop vork, dubbele schokdemper achter, veerweg v/a 92/54 mm, wielbasis 1.495 mm, zithoogte 705 mm, band voor 130/90/ B16, band achter 150/80/B16, schijfremmen v/a 300/260 mm, rijklaar gewicht 256 kg, tank inhoud 7,9 liter, topsnelheid 180 km/uur, 0-100 km/uur in 5,2 sec, verbruik (secundair) 1 op 23,3. Eerste Test MotoPlus 11/2010
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3