MotoPlus 05 - 2021

TEST MOTOPLUS 83 De meeste circuitdagen voorzien in een bandenservice. Hier is dat V-Racing en ze zijn Pirelli-dealer. Zij hadden ook het weerbericht gevolgd en dus een enorme stapel regenban- den meegenomen. De originele banden van de Panigale V4S zijn Pirelli Diablo Supercorsa SP’s in de maten 120/70-17 en 200/60-17. De betreffende regenband is de Pirelli Diablo Rain in de zachtste SCR1-compound, waarbij de achterband nu alleen als 190/60-17 beschik- baar is. Dat de band 10 millimeter smaller is zal geen probleem zijn, maar hierdoor is de band uiteraard ook 6 millimeter lager en dat beïn- vloedt de geometrie en gewichtsverdeling iets. Hierdoor zal de machine iets gemoedelijker en stabieler sturen (door de vlakkere balhoofd­ hoek en grotere naloop) en er zal iets meer grip achter zijn. Niet per se verkeerd en aangezien dit de dichtstbijzijnde maat is, gaan we hier voor, zonder de rijhoogte te compenseren. De Ducati heeft drie basis-settings voor het complete elektronicapakket en ik begin in mijn eerste sessie met de meest milde, de Street-modus. De S-versie heeft de elektronisch geregelde Öhlins-demping en dus is in Street ook de demping zachter. De stuurdemper ver- stel ik handmatig naar minder demping, dat geeft meer gevoel voor het grensbereik van de voorband. Eenmaal in de pitstraat wordt het nog donkerder, zodat het TFT-dashboard naar de nachtstand schakelt om de rijder niet te verblinden... De eerste paar ronden voelen onwennig. De baan is serieus glad, er lopen waterstroompjes dwars over de baan en bij veel binnenbochten staat een diepe plas water, mede door de sterke verkanting van dit circuit. De Street-setting is conservatief, want het motorvermogen wordt merkbaar terug­ geregeld, zelfs in rechte lijn. Ik kom niet binnen om instellingen te wijzigen maar rij door om de omstandigheden te leren kennen. De Duc op de Pirelli-regenbanden is eigenlijk een vrien- delijke reus, die zeer neutraal stuurt en vooral veel grip geeft bij remmen en accelereren. De eerste vraag is dus beantwoord, want het is beslist mogelijk om deze racebanden te mon- teren zonder verdere aanpassingen en zo veilig te rijden. Nu gaan we uitzoeken hoeveel leuker het nog kan worden. De Street-modus is dus veilig, maar het motorvermogen wordt sterk teruggeregeld bij de minste wielspin. De demping voelt zacht, zo begint de achterkant te pompen vanaf eind vierde versnelling (240 km/uur) op het rechte stuk. De Sport-setting heeft het bochten-ABS en DSC (Slide Control) nog steeds op de veilig- ste stand, maar vooral de ingaande demping is steviger en de wheelie-control is minder. Dit blijkt een gouden greep, want nu accelereert de Duc veel levendiger maar vooral ook veel directer bij fors gasgeven bij de uitgang van de bocht. Bizar, wat vertrekt zo’n ding op goede regenbanden! De ingaande demping van de voorvork is in Street nu ook van positie 30 naar 19 (van de 32) gegaan en dat geeft een rusti- ger gedrag bij het aanleggen van de remdruk. Remmen kan nu zo hard dat de Engine Brake naar een lichtere stand moet! Door dat harder de bocht inremmen, gaat nu ook de knie aan de grond. De andere sessies worden gebruikt om met de settings te spelen. Overigens gebruiken we geen bandenwarmers. De mijne zijn namelijk niet instelbaar en Pirelli adviseert een opwarmprocedure van 50 °C gedurende 30 minuten en normale warmers bereiken 80 °C. De zeer zachte compound zou eenvoudig kunnen verbranden. Ook stellen we de banden- spanning in op de geadviseerde 2,3 en 1,9 bar (v/a) in koude toestand. Het terugstellen van Slide Control blijkt geen briljant idee, want dat ding stapt ineens weg! Zulke probeersels zijn een leuk deel van dit fan- tastische spel. Soepele, zwierige lijnen gecom- bineerd met hard remmen en gasgeven voelen daadwerkelijk als dansen in de regen. Zonder bezig te zijn met rondetijden blijkt later dat ik in de sessies waarin ik reed steeds bij de snelste drie was (in de groep met licentiehouders). Hulde aan het niveau van moderne sportmo- toren en banden! Gedurende de dag neemt de regen bizarre vormen aan en de hemelkleur wordt steeds somberder, maar mijn humeur beweegt de andere kant op. Een set kost je ongeveer € 350,- en biedt je de kans om er toch nog een mooie dag van te maken. Het rijden met regenbanden biedt meer veiligheid, de standaardmotoren zijn er prima geschikt voor en bovendien heeft het een bepaalde charme, omdat je dingen doet die je normaal gesproken nooit zou doen. Een aanrader! Met dank aan MotorSportLifestyle Bandenservice V-Racing monteert en balanceert ter plekke de set Pirelli’s. Let op de wit-blauwe streep, die heeft de SCR1. SCR staat voor Super Corsa Rain. Hoeveel het regende op deze dag? Meer dan eigenlijk nodig was voor de regen­ bandentest!

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3