MotoPlus 05 - 2021

INTERVIEW MOTOPLUS 81 zijn zonder meer onze toppers. De V-Strom 650 was ook in 2020 weer de bestverkochte Suzuki. Het concept is bekend, maar het blijft een dijk van een machine, die qua betrouw­ baarheid en laag benzineverbruik al jaren toonaangevend is. Bovendien is het wel een echte V-twin, en dat geeft de machine toch iets extra. Productietechnisch is de V-twin niet het goedkoopste, maar het geeft de V-Strom zoveel meer karakter. Dat blok is een enorme meerwaarde. En dat geldt ook voor de V-Strom 1050, die voor 2020 geheel vernieuwd was en het ook erg goed deed in de verkoop, ondanks het toch wat onzekere begin van het vorige sei­ zoen, toen de corona de eerste maanden roet in het eten gooide, en we later juist weer wat leveringsproblemen kenden en wat verkopen hebben gemist. Dat hopen we in 2021 dubbel en dwars goed te maken, nu al onze machines Euro5-goedgekeurd zijn en volop leverbaar. Na de beide V-Stroms is de GSX-750 voor Nimag een topmodel, net als de good old SV650. Ook die laatste heeft weer dat fijne V-twin motor­ blok, die deze handzame machine zoveel karak­ ter geeft; dat weten nog steeds heel veel kopers te waarderen. En voor het sportieve imago van Suzuki kan ik natuurlijk niet om de GSX- R1000 heen. Een hypersportieve topper, die eerlijk gezegd ook mijn persoonlijke favoriet is. Heerlijk om op uit te waaien en alle dagelijkse stress van je af te rijden, omdat je je echt moet focussen. Zoals eerder gezegd staan er naast de nieuwe Hayabusa binnen afzienbare tijd nog drie nieuwe Suzuki-modellen bij onze dealers, en in 2022 komt daar nog een serie nieuwe Suzuki’s bij. En dan hebben we het niet alleen over vernieuwde bestaande modellen, maar ook over een aantal compleet nieuwe machi­ motorfiets zijn er bij Suzuki op korte termijn geen plannen, maar voor scooters en lichte motoren voor stads- en woon-werkverkeer is het natuurlijk een ander verhaal. Voor de 50cc en 125cc equivalenten zie ik in de toekomst wel het nodige gebeuren. Dat zou ook milieu­ technisch in het drukke stadsverkeer een mooie stap zijn, omdat de rij-afstanden daar toch beperkt zijn en je zo de geluidsoverlast en uit­ laatgassen beperkt. Veel grote steden nemen nu ook al maatregelen op dit vlak.” Daarmee komt ook een heikel punt rond motor­ fietsen om de hoek: afgelopen jaar werd er nogal geklaagd over het geluid van motorfietsen. Hoe staat Suzuki hierin?Weel:“Persoonlijk denk ik dat het ook allemaal te maken had met de corona-perikelen. Iedereen moest in Nederland blijven en wilde graag naar buiten om te recreëren, en zo ontstonden er irritaties omdat iedereen zijn plekje claimt in ons kleine land. Mensen konden even niets meer hebben van een ander. Maar het is wel een signaal: hoewel de moderne motoren echt een stuk stiller zijn dan vroeger, ervaart de omgeving – mede door een kleine groep die hun dB-killers verwijderen – het anders. Ik denk dat het als branche verstandig is een vlucht naar voren te doen, dat is ook ons standpunt binnen het importeurs-overleg van de Rai. Laten we in elk geval openstaan voor de kritiek en kijken wat er in overleg met de fabrikanten mogelijk is. Zeker nu ik het idee heb dat aanpassingen aan het A1-rijbewijs toch weer politiek bespreek­ baar zijn. Zodat automobilisten makkelijker in kunnen stromen en er wellicht ook ooit met 17 jaar en een A1-rijbewijs motor gereden kan worden. En waarom ook niet: studies hebben uitgewezen dat mensen met een motorrijbewijs betere automobilisten zijn, omdat je op een motor beter leert kijken en beter anticipeert op verkeerssituaties. Maar in die A1-discussie moet je eigenlijk geen last hebben van dat geluids­ overlast-verhaal, dus ook daarommoeten we hier slimmee omgaan. n nes, waarmee Suzuki ook nieuwe segmenten zal betreden. Suzuki doet echt weer mee, nu is het zaak voor ons en voor onze dealers om weer op zoek te gaan naar nieuwe klanten om ons marktaandeel weer te vergroten. Daarvoor hebben we niet alleen goede modellen in huis, maar ook een sterk imago. Suzuki past als merk enorm goed bij Nederland: nuchter, degelijk, veel motorfiets voor je geld en niet te vergeten: een uitstekende kwaliteit. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld drie jaar garantie verlenen op onze nieuwe motoren.” Het ligt voor de hand dat een merk dat naast motorfietsen ook auto’s en zelfs buitenboord­ motoren ontwikkelt en produceert, ook wel een vinger aan de pols houdt als het gaat om het gebruik van elektrische aandrijving. Geldt dat ook voor Suzuki? Weel: “Uiteraard wordt daar op de ontwikkelingsafdeling in Japan nadruk­ kelijk naar gekeken. Suzuki is zelfs een nauwe samenwerking met Toyota aangegaan, juist om krachten te bundelen en alternatieve energie­ bronnen te onderzoeken. Dat kan natuurlijk elektriciteit zijn, maar er wordt ook gekeken naar hybride-techniek, en zelfs naar waterstof. Er rijdt bijvoorbeeld al een waterstof-Burgman scooter, die is in principe productieklaar. Maar zolang er geen waterstof-infrastructuur met een goede dekking aan tankstations is, zal die niet worden uitgebracht. Bovendien is Suzuki van mening dat de rijbeleving van een ben­ zine-motorfiets niet zomaar vervangen kan worden door een elektrische aandrijving. Het aandeel elektrische motorfietsen is nu ook nog marginaal, eigenlijk moet de accu echt nog een slag maken om bij een motor een serieuze actieradius te kunnen bieden. Voor een zware DE NIEUWE HAYABUSA IS HET BEGIN, EN VOOR DE ZOMER STAAN ER NOG DRIE ANDERE NIEUWE SUZUKI-MODELLEN BIJ DE DEALERS Ons dealernetwerk toonde afgelopen jaren veerkracht en dat wordt nu beloond.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3