MotoPlus 05 - 2021

80 MOTOPLUS INTERVIEW INTERVIEW MELVIN WEEL, NIMAG SUZUKI reorganisatie binnen Nimag: in 2013 werd ons bedrijf anders ingericht. Toen werden alle sales- en marketingafdelingen van de auto-, marine- en motorafdelingen samengevoegd. Achteraf bleek dat geen gelukkige indeling. Zeker in de motorwereld, maar ook bij bijvoorbeeld buitenboordmotoren wordt er bij een impor­ teur en bij een dealer specifieke kennis van zaken gevraagd. Je moet dus ook als importeur echte motortaal spreken, anders word je in de motorwereld niet gehoord. Ook de klant prikt daar onherroepelijk doorheen. Vanaf 2021 is Nimag weer een platte organisatie geworden met meer focus per productgroep, waarbij het motorcluster – net als marine en auto – juist weer een eigen marketing, eigen sales en eigen aftersales krijgt. Er komt dus ook weer meer focus op de motorfietsen te liggen. Ondanks dat de Suzuki-auto’s het afgelopen corona-jaar 20 procent inleverden, vertegenwoordigen de auto’s uiteraard het grootste volume en zijn natuurlijk erg belangrijk voor Nimag als bedrijf. En ondertussen groeide marine met hun bui­ tenboordmotoren en rubberboten maar liefst 30 procent. Daar waar corona een negatief effect had voor de automobielen, bleek het voor onze marine-activiteiten dus extreem goed uit te pakken. Met motoren konden wij eenzelfde niveau als in 2019 vasthouden met een marktaandeel van 7 procent. Dat is min­ der dan we als Suzuki Nederland willen, maar Europees gezien is het Suzuki-marktaandeel 3,5 procent, dus we doen het best goed verge­ leken met het buitenland. Gelukkig zag onze nieuwe algemeen directeur Geordy Bloem ook de potentie van onze motorfietsen, wanneer er tenminste weer meer focus op zou komen. En dat gaat dus gebeuren in 2021: met een nieuw vast motorteam én met onze nieuwe modellen gaat Suzuki weer serieus meedoen.” Opgegroeid in het Noord-Hollandse Abbe­ kerk, de woonplaats van Wil – de Witte Reus – Hartog, kreeg Melvin Weel de smaak voor het motorrijden al snel te pakken. “En toen ik nog brommer reed en een keertje bij iemand ach­ terop een Suzuki GSX-R750 mee mocht rijden, was ik helemaal verkocht. Later raakte ik zelf ook betrokken bij de racerij via Wil’s neefje Rob Hartog, die we als Suzuki sponsorden via onze dealer Niwa in Zwaagdijk, dus toen was dat cirkeltje ook mooi rond. Na mijn studie kon ik in de motorwereld aan de slag bij een van onze concullega’s, maar na een aantal jaren kwam deze baan bij Nimag vrij. Nimag is een van de weinige privé-importeurs; de meeste concur­ renten zijn fabrieksvestigingen. Hier zit ik veel dichter op de markt zoals dat heet, ik kom nu veel bij onze Suzuki-dealers. Als Nimag hebben we die relatie met onze dealers altijd gekoes­ terd, ook al waren de laatste jaren absoluut niet makkelijk. Maar de inzet van de dealers lijkt dit jaar eindelijk weer te worden beloond met mooie nieuwe modellen. De nieuwe Hayabusa is het begin, en voor de zomer staan er nog drie andere nieuwe Suzuki-modellen bij de dealers. Dat geeft meteen een lekkere boost in je dealernetwerk! Met ons team van specia­ listen hier bij Nimag willen we de dealers nu vooral ontzorgen en zorgen dat zij hun klanten, de Suzuki-rijders, weer optimaal kunnen bedie­ nen. Ik merk dat onze dealers er weer met ziel en zaligheid voor gaan. Wat dat betreft had het succes van Suzuki in de MotoGP niet op een beter moment kunnen komen. Joan Mir ver­ overde in 2020 de eerste Suzuki-wereldtitel in 20 jaar; het jaar waarin Suzuki 100 jaar bestaat. Suzuki is al sinds het begin van de jaren ’70 actief in de topklasse van de motorsport. Vroe­ ger waren we met de RG500 – denk aan Wil Hartog in 1977 in Assen – bijna onoverwinne­ lijk. Na een afwezigheid van vier jaar, keerden ze in 2015 terug in de MotoGP met de nieuwe GSX-RR-racer en een nieuw team onder leiding van Davide Brivio. En dat team ontwikkelde zich afgelopen jaren van outsider tot topteam: in 2020 zaten onze beide rijders Joan Mir en Alex Rins continu voorin. En de wereldtitel was natuurlijk een prachtige apotheose, maar mis­ schien vond ik het nog wel het mooiste dat wer­ kelijk niemand ons die wereldtitel misgunde. Ook binnen Nederland kregen wij van alle kan­ ten, en ook van veel concurrenten, de felicita­ ties. Dat was echt geweldig! Ons MotoGP-team doet ook precies wat we als Suzuki graag willen: met een relatief klein team van jonge gedreven mensen samen werken aan het succes. Als alles op zijn plek valt en alle neuzen staan de goede kant op, dan is alles weer mogelijk! Dat gevoel willen we ook als Nimag samen met onze dealers weer uitstralen.” Toch heeft Suzuki zich helaas teruggetrokken uit het WK motorcross, terwijl de gele Suzuki’s ook jarenlang domineerden in het zand. Weel: “Dat klopt, maar dat was helaas het gevolg van de beslissing in Japan om niet meer overal aan mee te doen, maar ons te focussen op een paar klassen en takken van sport. Voor het relatief kleine Suzuki werd dat dus de MotoGP en daar­ naast de endurance races. Die langeafstands­ races zoals de Bol d’Or en de 24 Uur van Le Mans zijn in Nederland helaas minder bekend, maar dat zijn megagrote evenementen, waarin Suzuki vooral zijn betrouwbaarheid onder de meest extreme omstandigheden wil tonen. Ook daarin zijn we afgelopen jaar wereldkampioen geworden, dus dat wil echt wel iets zeggen. En gesteund door deze mooie racesuccessen merk je dat er nu ook weer gas wordt gegeven op andere vlakken, het merk wordt weer actief in andere takken van sport. Ook wat betreft MX zijn er zeker weer plannen voor de toekomst, maar dit zal op Europees niveau ingezet moe­ ten worden. Nu we het over de motorsport hebben, wil ik trouwens even ons prachtige Louwman Museum in Den Haag noemen. Daar zijn unieke voertuigen vanaf 1887 te zien. Natuurlijk veel auto’s, maar ook voor motorrijders is er veel te zien, onder meer een prachtige collectie racemotoren.” Even naar jullie modelgamma. Wat zijn de belangrijkste Suzuki-modellen, even los van het nieuws dat er dit voor­ jaar nog gaat komen? Weel: “De V-Stroms SUZUKI PAST ALS MERK ENORM GOED BIJ NEDERLAND: NUCHTER, DEGELIJK, UITSTEKENDE KWALITEIT EN VEEL MOTOR VOOR JE GELD

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3